
Archief
Geladen in Duitsland op het Kustenkanaal voor Avignon.
Wij hebben gisteren in Chalons sur Marne overnacht op de plek waar we een vorige keer geladen hebben. Piet is op de fiets even naar het lekkere bakkertje gegaan om wat broodjes en een lekker stokbroodje voor zondag. Ik maak een stampotje klaar die we ons goed laten smaken. Een rustige avond en niet te laat naar bed om morgen weer vol energie verder te kunnen. Vanaf hier Chalons wordt het voor ons samen een totaal nieuw stuk. Ik heb weer eens wat agenda´s doorgespit uit de jaren 80. Hieruit blijkt dat ik voor het eerst in het jaar 1985 (twintig jaar geleden) samen met Harry in Chaumont ben geweest en dit is zo´n 46 sluizen het marne saone kanaal op of zoals ze dat in de volksmond zeggen Canal de Yee (waarschijnlijk een verbastering van dizier. Dit was eind sep begin okt 1985. Een mooie reis samen met Piet en Mieke . Heel wat beleefd samen en naast Anouschka zaten we ook nog met een andere pup djingo aan boord. Een drukte van je welste dus maar wel gezellig. Heel wat beleefd in ieder geval. Lekke kimkoeling, electrisch stuurwerk welke weigerde, een slaapkamer raam welke niet bestand was tegen het gewicht van Harry´s achterste en de ruitjes van de stuurhut deur zaten er ook niet stevig genoeg in althans waren niet bestand tegen mijn slagwerk. Dit alles hopen wij niet te hoeven mee maken. Alles is tot hier aan toe voorspoedig verlopen. En zo hopen we de rest van de reis ook te mogen beleven. We zijn onderweg tussen Berry au bac en Chalons heel erg veel schepen tegen gekomen. Dit was echt ouderwets druk. Een grote groep kwam uit het zuiden en hebben daar ruim 2 weken gelegen en zijn uiteindelijk leeg opgelopen naar Vitry le Francois om daar te mogen laden voor Antwerpen. Wij echter hopen er een beetje op dat we in het zuiden kunnen gaan laden. Het werk daar heeft ook een tijd stil gelegen omdat het kanaal Marne a la Saone ruim een maand gestremd is geweest voor onderhoudswerkzaamheden. Dus wie weet hebben wij wat meer mazzel wie zal het zeggen. Het is zo wie zo wikken en wegen wat het meest economisch zal zijnWant als er veel water komt in het zuiden dan kun je gezien de verhoudingsgewijze lage vrachten van zuid naar noord inderdaad misschien beter leeg oplopen daarmee verdraai je minder kostbare gasolie. En loopt het een stuk sneller tegen de stroom. We moeten het allemaal maar eens rustig bekijken. Het zonnetje schijnt voorlopig nog steeds tussen de inmiddels wat opkomende bewolking door, het is warm s avonds en ook overdag lekkere temperaturen. ´s morgens als er wat wind staat wel wat fris, maar dat kan allemaal zomaar weer veranderen. Als we maar droog blijven anders wordt het overal zo´n vochtige aangelegenheid en dan moet de kachel aan om alles in de stuurhut ivm beslaan van de ramen droog te kunnen houden en dat is dan eigenlijk net weer te warm Dat heb je nu een maal met dat overgangsweer. Het kanaal vanaf Chalons richting Vitry is recht en lang en wordt onderbroken door 9 sluizen. Althans het begin is recht en lang en vergelijkbaar met dat lange pand bij Reims eindeloos kijk je tegen dezelfde brug aan . Het is overigens mooi omzoomd met groene wallen struiken en bomen en regelmatig een blik op de marne zelf. En er komen geleidelijk aan meer bochten in. De Varia is inmiddels een dag op ons uitgelopen. Hij is vrijdag ochtend om 09.00 Chalons gepasseerd en wij passeerden deze rond 07.15 vanochtend. Er zitten nog een paar schepen voor ons uit de Roelie de Abyss en de Solong en de Sperwer, baby dolle. zitten als het goed is zelfs nog voor de Varia uit dus schepen genoeg. Zo druk als het gisteren nog was met schepen zo rustig is het vandaag. We zijn en het is nu zaterdag 13.32 nog niet een schip tegengekomen er zat een lege kort voor ons vanochtend toen we startten maar die is al lang en breed in Vitry waar die moet laden. Wij hebben net vernomen dat er zondag wel degelijk gevaren word op het Canal de Marne a la Saone van 08.00 tot 18.00 met een pauze van een uur tussen de middag van 12 tot 13. Door de week van 07.00 tot 19.00 en aanstaande dinsdag hebben we een vrije dag dan is het Allerheiligen en wordt er niet gewerkt. We zijn om 15:45 door Vitry en de eerste sluis door na een spoorwegviaduct. De snelheid is niet hoog meer er blijft maar een schamele 3.5 km over als het goed gaat 4 km. Aan beide zijden van het schip is het erg droog er is dus maar een greppel waar we door moeten. het Canal is inderdaad een kikkersloot aan het worden. We zijn benieuwd of dat nog erger gaat worden we verwachten het wel. We hebben voor de eerste sluizen een sluismeesteres mee die met ons mee rijd tot het avond is 19.00. Sluis 69 moest al met de hand worden bediend dat betekent deuren opendraaien verlaten dicht aan de beneden zijde en als het schip erin ligt dan de deuren dichtdraaien. Piet helpt haar een handje mee. Dan naar voren alwaar zij alvast een verlaat begint open te draaien zodat de sluis kan vollopenWij letten even op onze touwen en als dat allemaal goed gaat dan helpt Piet met de andere verlaat open te zetten Dit gaat niet echt soepel dus ze is wel blij met wat hulp. Als we boven in de sluis liggen en het waterniveau is gelijk aan de boven kant dan kunnen de deuren weer worden opengedraaid Piet aan de ene kant en zij aan de andere kant. Zij heeft morgen vrij dus krijgen we iemand anders mee. We moeten er 71 doen om bij de tunnel te komen. En na de tunnel krijgen we er nog eens 43 bergafwaarts om weer van het Canal af te komen en dan mogen we de Saone af. Maar eerst peddelen we rustig voort. Het gaat niet snel maar het is wel mooi. We doen hier een hele week over wordt er gezegd. We zijn razend benieuwd. Vanavond komen we tot sluis 68 hier zullen geen vastmaak mogelijkheden zijn volgens de sluismeesteres. We zullen het allemaal wel zien misschien hangt Piet zich in een tuigje en zwier ik hem met de autokraan aan de wal zodat we om een boom kunnen vastmaken. Nou is dit een avontuurlijk bestaan of niet ???. We proberen het eerst los en zien wel wat er gebeurt? Het duurt vrij lang dat we echt stil liggen en het water tot rust is gekomen. Een zwierboom zou hier uitkomst kunnen bieden. En dit zal de hele week wel zo gaan. Gelukkig kwam er voorlopig niets van de andere kant alle schepen die hier zijn gaan zuidwaarts. We drijven toch weliswaar ogenschijnlijk onzichtbaar achterwaarts. We besluiten daarom dat er toch een touw om een boom vastgemaakt moet worden dus Piet hangt zich in de autokraan om deze klus te klaren in het donker en donker is hier roetdonker je ziet echt geen hand voor ogen. Als we dan eindelijk stil liggen kijken we hoe we er bij liggen scheef in een woord. Maar dat kan ook niet anders dus voor vandaag einde oefening. We eten boeren kool met? En doen er een film in want met al dat geschuif hebben we niet lang contact de last samoerai een prachtige film.