Archief
Achteruit de sluis in en laden maar
Gisteren (zaterdag de 6de) een hele rustige dag gehad, want het was bere druk op Canal du Nord. Dus voor iedere sluis drijven of vastmaken en wachten. Daar was geen gang in te branden. We waren van Abbecourt vertrokken en kwamen net door sluis 13 Epenancourt en hierdoor konden we nog een redelijk lang pand doen waardoor we voor sluis Peronne konden overnachten naast een pousseur die de zelfde richting uit moest als wij. Dus dat betekende vanochtend ook weer wachten. Maar ook dat we verder weer alleen zouden kunnen schutten. Gisteren hebben we steeds samen geschut met een Belgisch jacht, maar die bleef tegen 18.00 onderweg liggen. Tja en wat we daarna meemaakten dat wil niemand echt weten maar het is een gebeurtenis, die op ons veel indruk heeft gemaakt dus willen we het jullie niet onthouden. We drijven rustig de sluis uit, haast hebben we immers niet en de sluiswachter sluit de dag af want het is gebeurd voor vandaag. Na de eerste bocht liggen 2 pousseurs aan bakboord al lekker zaterdagavond te houden dus ook hier rustig drijvend aan voorbij. Het blijken Nederlanders te zijn die enthousiast zwaaien en ons schip tijdens het voorbij varen nauwkeurig opnemen. De volgende bocht is al vrij snel te zien.De kop van een schip komt in zicht en dit blijkt een pousseur te zijn, die wij in de bocht zullen passeren. Dat is ook helemaal geen probleem echter wij zien dat een leeg schip aanstalten heeft gemaakt om deze pousseur in de bocht in te halen en daarvoor is helemaal geen plaats. Wij hadden nadat we de zaterdagavond houdende pousseurs waren gepasseerd inmiddels gang gemaakt en dreven met een lekker gangetje.Dus de schrik was groot toen we recht voor ons deze ledige spits aan zagen komen. Wij konden niet verder naar stuurboord omdat het daar te droog was en een spits tussen ons en de pousseur door was ook niet mogelijk. De pousseur schrok net als wij en haalde het gas er af en de lege spits met ballast in dacht alsnog een poging te kunnen wagen om er aan voorbij te komen. Wij zijn dit schip toen gaan aanroepen om aan te geven dat er voor deze manoeuvre geen plaats was. Wat nu want hij bleef maar zwalkend op ons af komen en de pousseur kon ook geen kant op Onderwijl elkaar aanwijzingen gevend en met brullende motor volaan achter uit draaien was de enige mogelijkheid en hopen dat we tijdig tot stilstand zouden komen. Echter een geladen schip stoppen op zo´n korte afstand is haast onmogelijk. Uiteindelijk ging de lege spits ook in de achteruit en zat daarbij haast tegen de pousseur aan, maar we kwamen nog steeds recht op elkaar af met aanzienlijke snelheid. Toen wij het schip haast tot stilstand hadden was de afstand nog maar 5 meter tussen kop en kop en op dat moment was er eindelijk plek voor de lege spits om weer achter de pousseur te schuiven. Alles ging op een haar na goed. Dit alles om een beetje tijdswinst te behalen, want hij was gewoon bezig om de sluis voor de pousseur onklaar te varen voor de volgende ochtend. Dit houd in dat hij dan een half uur tot 3 kwartier winst maakt op die pousseur door hem voor de sluis te varen dat is dus pure pesterij. Na die sluis is er een lang pand. Hij kon dus met gemak aan deze pousseur voorbij komen, zonder elkaar dwars te zitten. Lekkere mentaliteit dus. Als dit fout gegaan was, dan waren er vier schepen bij een ongeluk betrokken geweest met een hele hoop schade en nog meer ellende en een angst die je lang blijft achtervolgen.
Maar alles is gelukkig goed gegaan. Maar zonder blikken of blozen passeren in een bocht zonder dat over de marifoon even te melden en of te vragen of er ook afvaart is dus onverantwoord. Nu hoorden wij van anderen die dit alles gade geslagen hebben (die pousseurs die zaterdagavond hielden) dat die lege na dit akkefietje nog steeds probeerde aan de pousseur voorbij te komen en hier ontstond dus veel commotie over. Het is hem uiteindelijk niet gelukt maar het bakkeleien ging nog in alle heftigheid door. We hopen niet dat we nog meer van dit soort gestoorden tegenkomen want daar word je allerminst vrolijk van. Later de avond spraken we nog een man eveneens van een pousseur die vertelde ons dat deze man van de lege spits bekend staat als fou.Nou dat is dus handig om te weten, blijven we dus maar met een gepaste bocht om heen gaan. Piet had geen tijd om trillende knieen te hebben en bleef enorm rustig onder dit alles en reageerde geweldig goed. Ik heb echter mijn benen wel gevoeld ook al bleef ik verder rustig en kon ik zowaar de juiste franse woorden ook nog vinden. Vandaag loopt het lekker soepel ondanks dat het toch druk blijft. We hebben een pousseur voor ons en 2 pousseurs achter ons dus we schutten weer heerlijk alleen. Maar we zullen dit keer niet van het CdN afkomen waarschijnlijk wordt het sluis 4 Sains, want het is zondag en op dit stuk is het dan ook om 18.00 weer gebeurd terwijl ze door de week tot 20.30 doorgaan. Hebben we lekker vroeg zondagavond. Het lijkt erop dat er verandering in het weer zal gaan komen. Grote witte wattenbollen aan de lucht en de wind trekt enorm aan. Toch is het nog lekker 20 graden en met het zonnetje erbij is dat heel aangenaam. Eens kijken hoe het er morgen weer uit gaat zien. Voor vanavond welterusten en morgen gezond weer op.