
Archief
Boenen tot je een ons weegt
Zo dat was weer een bezig weekje.Vorige week donderdag kwamen we aan in Berry au Bac voor de laatste sluis Deze zijn we na lekker te hebben uitgeslapen vrijdagochtend om 11.00 doorgekomen.. We hadden geen haast want het lossen zou toch die dag niet gebeuren, maar pas maandag, want ze bleken met vakantie te zijn en maandag zou de handel weer worden opgestart. Dus hadden we dat heerlijke vrije weekend voor de boeg. Het weer begon langzaam aan te veranderen in negatieve zin. Meer bewolking en meer neerslag om maar niet te spreken van complete hoosbuien. Maar zoals we al begrepen was het bij jullie niet veel anders. Toch hebben we tussen de buien door lekker wat kunnen doen. Nee we zijn niet aan de tour geweest maar hebben weer eens wat verhuisdozen uitgepakt en wat boekenplankjes gemonteerd en niet te vergeten wat aan de verlichting gedaan. En dat gaf al een heel gezellig resultaat, dus dat weekend was ook zo maar weer om. Maandags om negen uur waren we aan de beurt. Wij hadden alles al om acht uur open liggen want het (b)leek een mooie dag te worden. Dus de goden waren ons beter gezind dan in Adam. maar ondanks dat er nauwelijks wind stond blijft dat spul toch alle kanten op dwarrelen. Ze lossen hier op een praktische maar simpele manier. Alles word op de kade gegooid en dit word middels een shovel naar het juiste schap gebracht. Om 13.00 waren we leeg en konden toen goed zien wat we moesten gaan doen. SCHOONMAKEN dus. Dat spul plakt letterlijk overal aan vast. We zijn na de papieren te hebben ontvangen een kilometer achteruit gevaren om aan een mooi graswalletje te kunnen vastleggen en tja toen maar eens flink aan de slag. Schip aan de buiten kant afgespoeld en vast water in het ruim laten lopen. Kon dat vast een beetje weken althans dat hoopten we. Het was lekker warm weer dus we konden flink met het water te keer gaan maar het was hardnekkig spul. Op plekken waar het ijzer nat was geworden tijdens het laden door de regen was de verf op de vloer volledig weggevreten. Dus dat is triest om te zien. Het hele ruim hebben we met de hogedrukspuit bewerkt maar zelfs de krachtige 200 bar straal had het er moeite mee om het schoon te krijgen. Tja dan ga je je toch redelijk zorgen maken hoe ze dat bij de nieuwe laadplek gaan beoordelen. Want het zag er gewoon niet uit. Dus blijven boenen en blijven spoelen tot je een ons weegt en een acceptabel resultaat krijgt te zien. Wij zelf konden er niet echt tevreden over zijn en weten dan ook wat we moeten doen als we weer in NL zijn. Wij zijn er nl achter dat je met wat zonnebloemolie op een doek dit soort uitgedroogde druipstrepen goed kunt behandelen. De combi zonnebloemolie en granen kunnen nl geen kwaad in tegenstelling tot andere chemisch oplossingen die vaak ook nog eens uitdrogend werken. Dus we hebben de bovenste den hiermee bewerkt en dat geeft een zeer bevredigend resultaat alsof je hem net geverfd hebt en dat ziet er gelijk een stuk verzorgder en schoner uit. De professionelen onder jullie zullen wel zeggen jullie zijn gek, nou toen we ons zo bezig zagen dachten we hetzelfde hoor, maar ja je moet wat en afgekeurd worden is ook niet alles. En als alles er picco bello uit ziet dan heb je er zelf ook meer schik in. Wel het was me wel een dag of anderhalf boenen en schrobben op dat ruim. Ja en dan het volgende ballast zetten weer een nieuw fenomeen en is het machinekamerschot wel waterdicht????. Ja dat was wel weer spannend. Maar eerst even ´s avonds begonnen met 45.000 liter water te zetten. Lagen nog steeds te hoog dus de volgende ochtend weer de pomp aan en weer eens 48.000 liter erbij. En dit was dan genoeg om met het achter schip onder de brug door te varen. Maar voorop lagen we nog wat te hoog. We hebben daarom in de voorpiek ook nog eens 4 a 5000 liter gepompt en dit bleek bijna voldoende dus nadat we de mast eraf geschroefd hadden en de fietsen plat lagen moest het allemaal net gaan. Motor gestart en achter uit maar met die hap. De sluis ging open en er moest eerst een plezierjacht uit en toen konden wij er achterwaarts in. Hier hebben we dan ook wel de tijd voorgenomen. En alles ging volgens plan. Voor is en blijft wel een aandachtspunt. De kop mocht naar ons idee eigenlijk nog wel 5 cm meer zakken, maar het ging allemaal goed. En ja wat er aan ballast in zat moest er ook weer uit. Dus weer pompen en na 5 uur hadden we alles weer droog. Oooooo ja de waterdichtheid? Wel die liet te wensen over. Het schot was wel dicht gelukkig . Maar nu lekte het bij een pomp leiding een flens met een pakking ´s ring er tussen. Dus weer iets om naar te kijken als we weer leeg zijn. Gelukkig hadden we het allemaal onder de platen droog in de machine kamer. En konden we het water zo wegpompen. Hoort officieel niet zo maar het gaf ook geen olie vlek. Dus onder de platen nu ook weer droog.Ja en dan eerst maar weer een blik van de silo baas in het ruim voor een goedkeuring en dit was allemaal goed gelukkig. om 08:00 hadden wij alles open liggen en kon er begonnen worden met laden. Maar het was kennelijk erg druk met vrachtwagens en tractoren zodat ze voor ons even geen tijd hadden. Pas om 10.00 uur ging de transportband lopen. Alles ging erg snel en erg voorspoedig. Deed het samen met Suzanno zijn eerst in het tweede vak begonnen om de kop naar beneden te krijgen en toen langzaan naar achter richting het achterste vak, vak vier flink doorgeladen tot we daar op de ijk op 1.90 lagen. Vervolgens helemaal naar voren en vak 1 helemaal vol en vak twee ook verder afgeladen. Daarna bij vak drie het schip verder op diepte gebracht naar 1.95 m en dit alles ging prima naar wens Met het laden moeten we altijd oppassen dat we niet met de roeren aan de grond komen vandaar dat we eerst wat voorover laden, en aan de kant zat ook nog eens een betonnen drempel op 1.60 m diepte dus ook zorgen dat we een meter uit de kant bleven. Allemaal kleinigheden waar je wel om moet denken. Vaak helpt het om te zien hoe anderen dat allemaal doen. Om twee uur hadden we de papieren aan boord voor de reis en zijn we dan ook direct vertrokken. Konden het in principe rustig aan doen. Eerst twee sluizen de krapste op het hele traject en daarna een pandje van 22 km en op het einde een sluis die er mee stopt om 18:00 uur en daar we dit toch niet konden halen hebben we het dus erg rustig aan gedaan. Onderweg is Suzanno nog even het schip gaan afspoelen zodat het ergste stof er even af was. Waren om 19:00 op de plaats waar we afmeerden voor de sluis. we beginnen de dag met 4 sluizen achter elkaar en daarna een tunnel, prima om de dag te beginnen. Maken een broodje en wat te drinken en verorberen dit voor de volgende sluis na de tunnel. Hier is een sluiswachter die ons verteld dat we het erg rustig aan moeten doen omdat de volgende drie panden erg droog zijn en omdat er een schip al een half uur vast ligt. (een Nederlander die al 15 jaar vaart) Dus zo zie je maar met ervaring heeft het niets te maken. Wel de deuren van de sluis gaan dicht en even later na 3.5 m te zijn gezakt gaan de deuren weer open en varen wij de sluis rustig uit en met rustig uitvaren bedoelen we ook rustig. Zien het andere schip al dobberen en wij dobberen ook nog wat, tot we net nog met de kont van het schip in de sluis zitten dan dobberen ook wij niet meer, vast, vast, vast.Wel heb ik ooit. Eerst maar eens zien wat het schip doet met een beetje gas op de ketting. Niks dus. Wel de sluiswachter had alles al gade geslagen en gooide de verlaten even open en ja hoor daar ging die weer even vooruit en een beetje naar bakboort en los waren we weer. En nu nog de pasage van het andere schip en dan nog het slechte pand. De pasage ging goed en het slechte pand ook. En daarna ging alles ook weer goed. Nu weten wij ook wat ze bedoelen met peddelend door het pand. Dit is bijna drijvend net de schroef in het werk en meer niet. Maar hoe komt dit nu eigenlijk. Er worden te vaak jachtjes alleen geschut en daarmee verliezen de panden enorm veel onnodig water, vooral de korte panden. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat jachten gecombineerd moeten schutten te samen met andere jachten, want als een jacht schut heb je natuurlijk lang niet zoveel water verplaatsing dus al het water wat er dan in de sluis zit raak je kwijt, als wij in de sluis liggen dan passen wij er precies in en dan is het verlies minimaal. Maar bij een jacht is dit al gauw een 500 kuub wat je verliest per keer. Goed verder ging alles weer goed en voorspoedig waren om 19:30 uur in Abbecourt.