Archief
Laden op de losplek, mooier kan het niet.
Gister 21 juni zijn we weer vol gekomen. Het heeft ongeveer de hele dag geduurd. Om 8 uur zijn we begonnen eerst het schip keren en vervolgens de laadpijp er in. De jongens van de loods of silo waren erg behulpzaam. Op ons verzoek zouden we eerst 55 ton per vak gaan laden, zodat we een goed overzicht zouden krijgen wat het schip zoal doet als er overal even veel in zit. Dan zouden we 20 ton overhouden om goed te verdelen zodat het ongeveer 2 cm voorover zou liggen.
Dus maar aan de slag. Ik mocht zelf de pijp bedienen en elke keer als de 55 ton erin zat stopten ze en kon ik naar een ander vak. Pas na de middag hadden we alles erin, dat wil zeggen 220 ton. Nu lagen we overal op 1.80 meter diep. Dat was wel erg mooi vonden we. Nu de laatste 20 ton. Dit hadden we verdeeld in 2 x 8 en later 4 ton om het kompleet te maken. Alles verloopt volgens plan en wij hebben er weer wat bij geleerd. Het schip ligt nu erg mooi in het water en we liggen nu voorop 1.91 meter en achter 1.89 meter dus precies de twee cm, die we in gedachten hadden. Daarna het schip nog even een klein beetje bijgewerkt om ook bakboord en stuurboord gelijk te krijgen. Dit was in een poep en een scheet geregeld.
Alles ging perfect dachten we, zij het niet, dat ze en wij dus ook, de ijken van tevoren waren vergeten op te meten. Alles is wel over de weegschaal gegaan maar toch. Het heeft na afloop ook niet echt zin meer om dit te doen. Ze hadden de ijkopname van Amsterdam er bij gehaald en dachten het hiermee klaar te krijgen, maar daar waren wij weer niet content mee. Dus hoe lossen we dit op. Zij gingen aan het rekenen met wat gecorrigeerd getallen en dat duurde nogal even. Het zou zo goed moeten zijn. Hun baas was ook nog eens met vakantie dus ze moesten het zelf oplossen. Het resultaat was volgens ons niet helemaal correct maar ze gingen nu toch de papieren klaarmaken.
Wij gingen de luiken dicht leggen en zouden de auto in het ruim zetten, dus ik was een plek aan het graven en toen ik klaar was kwamen zij eraan, dat alles maar verzegeld moest worden. Dit is dan ook de beste oplossing voor hun en voor ons. Al dat graafwerk bij 35 graden was echter voor niets geweest, want de auto zou er nu niet meer in. De officiële verzegeldraad erdoor en de loodjes eraan. Na afloop hebben we nog even na gekletst onder het genot van een wit koel wijntje. Na afloop hebben we een frisse duik genomen, de motor gestart en we zijn weer aan de reis met 240 ton gerst in voor Lieshout.
Vandaag is het weer erg warm maar alles gaat gewoon door. We doen vandaag 9 sluizen over een afstand van 38 km en een tussen stop in Reims om de commissie voor de beurs te betalen. Dat sluisjes varen wordt nog eens een hobby van ons. Ik achter het roer en Suzanno op de bolder. Dit ging perfect en zonder aan te tikken voeren we er goed in. Dit met voor ons doen wel een behoorlijke snelheid van 2,5 km per uur. Dit is niet in verhouding met de snelheid, die we op de kanalen halen 4 en soms 5 km per uur. Daar waar het breed en diep is halen we 6.5 km per uur, maar dit is nooit voor lang. Soms valt de snelheid echt terug naar 3,5 km per uur en dan zijn we weer aan het baggeren. Dus gas eraf en drijven maar weer tot je merkt, dat het schip weer vrij is en dan weer langzaam het toerental opvoeren. Zelfs in een aantal sluizen lijkt het dat je vast komt te zitten kom je vast te zitten. Het gaat allemaal stapvoets. Wat een avontuur maar verder was de dag perfect.
Morgen is Suzanno jarig dat was ik haast vergeten. Zij het niet dat iemand er al op voorhand aan dacht. Stom van me zelf maar dat komt waarschijnlijk van alle spanning en nieuwigheden. Het is echter geen excuus. Dus morgen is de dag een gewone werkdag weliswaar maar morgenavond zien we wel waar we zijn en wat we ervan gaan maken. Dus voor eerst maar weer welterusten en tot morgen.
Ps Piet en Mieke welke route varen jullie als je naar het zuiden gaat? Jij ook Ad. Mischien komen we elkaar dan wel tegen. Wij gaan niet over de Maas terug maar via Terneuzen. Onze touwen vinden we niet goed genoeg. Te veel rek voor die korte sluizen