a way of life

 

Archief

Canal de St Quentin

woensdag 15 juni 2005

Door vermoeidheid van de toch nog lange dagen varen komen we niet echt aan schrijven toe. Tja je wilt toch ook niet al te veel inleveren op de nachtrust, die we op het moment hard kunnen gebruiken We hebben er wel heel erg mooi weer bij zo´n dertig graden overdag. Tenminste vandaag, de dagen ervoor zo´n 24 met wat wind toch nog frisjes zo op het water. Vanavond koelt het weer lekker af dus de nacht zal prettig door te komen zijn. Het is nu afgekoeld tot 11 graden.

Maandag zijn we gestart vanaf Voyaux op het Canal de St Quentin en kwamen 's avonds aan bij Vauxaillon op het Canal d´Oise a l´Aisne. Vandaag vanaf deze laatste plaats gevaren naar Berry au bac en dat was een beste ruk. Het laatste pand van Bourg et Comin naar Berry au Bac stond 30 cm beneden peil, waardoor het niet bepaald opschoot. Regelmatig weer door de bagger gekomen en dan val je zomaar terug in snelheid van bijna 6 naar 3 km per uur. Dus je bent voortdurend je kop aan het corrigeren. Uiteindelijk zijn we maar wat langzamer gaan draaien. Of je nou langzamer en recht vaart of hard en zigzaggend. Het gaat beide even snel dus dan maar voor het eerste kiezen wel zo voordelig en gemakkelijk. Vandaag hebben we ook weer een tunnel gehad van 2 km maar deze mochten we gewoon zelf invaren.

Wat ook prachtig is, dat zijn de aquaducten waar je middels een kanaal over een rivier vaart. Daarvan hebben we er 2 gehad. De sluizen zijn vandaag ook smaller geworden van 5,60 naar 5.20 en de lengte van 39,30 tot 40 meter. Wij zijn 38,99 bij 5,07. Vanaf morgen worden de sluizen nog smaller dan gaan we terug naar 5.15. Dus de moeilijkheidsgraad gaat omhoog.

We zouden morgen erg graag de eindbestemming willen halen maar dat zal er zeer om hangen. De vaartijden zijn hier anders dan vroeger het geval was Toen voer je zomers van half 7 tot half 8. Nu is dat van 07.00 tot 18.00. Dus dat is jammer maar goed als we donderdag aankomen dan moeten we vrijdag toch leeg zijn. Als we mazzel hebben dan kunnen we misschien wel laden in de omgeving voor lieshout, want daar gaat op het moment erg veel naar toe. Mocht dat het geval worden dan willen we het weer extra goed in de gaten houden, want dan zou de meest geschikte route over de maas zijn. Maar dan moet er geen regen vallen, want dan kan het daar erg vervelend stromen. Dat is echter van later zorg eerst maar eens zien, dat we ons melden en leegkomen.

Onderweg hebben we weer genoten van de prachtige omgeving, jonge zwaantjes en eenden kuikentjes. Volgens mij zitten hier ook heel veel nachtegalen. Het is geweldig om ernaar te luisteren zo onder de vaart. Piet en ik zijn trots op elkaar, dat het zo lekker loopt .We worden er al handiger in ,maar toch was het wel even schrikken toen we merkten ,dat we getild werden door een bassinee Dit is een golf, die ontstaat doordat er een sluis wordt leeggegooid in een kort pand en die als een kleine tsunami weer terug komt. Dit geeft het schip onverwachts snelheid eerst wordt je kont getild en gaat je kop naar beneden. De golf gaat onder het schip door en dit overkwam ons precies in de sluis. Gelukkig waren we allebei allert ,zodat we tijdig konden reageren. Ik in de achteruit en Piet met het touw. Hierdoor konden we voorkomen, dat we met het schip de deuren zouden raken. Dus het is en blijft voortdurend spannend. Het los gooien van de touwen gaat vandaag een stuk makkelijker, ondanks dat het verval een stuk groter is zo´n 3 a 4 meter. Piet wordt er al handiger in. Zo hebben we weer een dag te pakken uit het schippersbestaan

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley