a way of life

 

Archief

Weer naar het Noorden.

dinsdag 06 december 2005

Dinsdag 6 dec. 2005. We vertrekken om 08:00 uur van de sluis richting Avignon. En het loopt op de rivier redelijk 7 km met 1200 toeren. Niet gek dachten we. Echter, elke keer als we het kanaal binnenlopen naar de sluis toe, krijgen we de stroom vol op de kop en halen we geregeld niet meer dan 3 a 4 km per uur. De sluis van Logis Neuf spande de kroon 1600 toeren en maar met 3,2 km per uur vooruit komen. Er wordt 1100 m3 per seconde gespuid. We zitten duidelijk in een golf van water. Het is overigens mooi en zelfs zacht weer dus ik ga maar eens een begin maken met het schip te boenen en dat knapt er altijd weer lekker van op. Vrijdag krijgen we waarschijnlijk het zwaarste stuk bij Pierre Benite de laatste sluis voor Lyon. Dan gaan we eerst even vast te maken in Lyon om de golf van de Saone te laten passeren. Het is maar een halve dag en een hele nacht weliswaar maar dat kan een hoop gasolie schelen en het passeren van de bruggen kan daardoor ook soepeler verlopen. Stroomopwaarts zakt het al en verder naar beneden zien we het alleen nog maar meer stijgen. Dus ja wat is wijsheid. In Lyon gaan we in ieder geval bellen met Couzon de eerste sluis op de Saone die kan ons meer vertellen met betrekking tot de waterhoeveelheid die door de stad loopt. Want de eerste 5 bruggen in Lyon zijn heel erg zwaar als er water stoomt. Dan is er om de drie uur een opvaart een alternat zoals ze dat hier noemen. Er is ons een lege spits gepasseerd ”de Helene “ die zei al dat hij het zwaar vond lopen. Dit schip heeft een V6 GM 180pk dus we hebben gelukkig nog 70pk over. De Helene komt hier ook geregeld. Volgens hem loopt er meer water dan anders op dit moment van het jaar. Het kan hier van de ene dag op de andere veranderen want vorige week nog stroomde de rivier nog omhoog i.p.v. naar beneden zoals ze dat hier zo mooi plegen te zeggen. Wel dit is voor de ervaring erg goed en zo leren we ook tot hoever we ongeveer kunnen gaan. En ook het vast maken op stromend water en vooral op nerend water is altijd weer verrassend. Elke keer gaat het weer net even anders, die hersenchips hebben heel wat op te slaan.Het heeft echter ook zo zijn voordelen als er nog een schip in de sluis zit, dan kun je op de stroom rustig stilliggen met de schroef in het werk, met de GPS als controle middel. De afgelopen dagen hebben we ongeveer 70 a 80 km per dag gedaan. om 03:30 uur uit bed gestapt moesten nog 17 km kanaal doen tegen de stroom in. Dit maar in het donker gedaan omdat dit makkelijk gedaan kon worden in het donker. Om 03:45 uur losgemaakt en rustig weg gevaren, de eerste 2 km was nog zonder echte tegen stroom. Daarna was het werken geblazen. Alles verliep vlekkeloos. En om 06:30 voeren we de rivier weer op eigenlijk een uur te vroeg. Het was immers nog donker. We zijn toch maar gewoon doorgegaan. Onderweg kwamen we nog een Coaster tegen Deze gaf via de marifoon zoveel info in het Frans dat het onduidelijk werd wat hij nou eigenlijk precies wilde zeggen. Hij wilde uiteindelijk verkeerde wal varen en gaf aan dat wij onze koers konden vast houden maar dat hij de linkeroever graag wilde nemen en aan zijn lichten in het donker konden we ook wel zien dat hij deze manoeuvre aan het maken was. Maar je wilt toch zekerheid dus toch maar even in het kort herhaald wat wij dachten te hebben begrepen van zijn verhaal en dat bleek gelukkig te kloppen. Na een pittige dag langzaam maar gestaag voorwaarts gaan om 17.00 in de haven van Valence vastgemaakt. Moe maar tevreden. Nadat we de witte korrels (uit eigen voorraad 220 ton) van de Camarque in combinatie met boter suiker en kaneel hadden geproefd nog even het nieuws gezien en lekker vroeg op bed gedoken.

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley