Archief
Laden op de Scarpe.
Het is erg mistig en de eerste vracht arriveert om 08:30 uur een uur eerder dan afgesproken maar dit vonden we niet erg we waren nl. net aan het open leggen. Hadden al 180 ton in en vandaag de rest nog. En alles ging lekker snel. Na de tweede vracht ben ik even gauw naar Douai gereden om de beurs te betalen voor deze vracht en Suzanno is aan het scheppen geslagen. We lagen ietwat scheef. (ieder moet dat doen waar hij of zij goed in is nietwaar??). Ik was gelukkig snel weer terug en de laatste twee vrachten werden er in gekiept. Nu lagen we 1.90 m diep beduidend beter dan de heen weg maar alles was wel voor gebaggerd door ons. Om half twee kwam de silo baas even de boel ondertekenen en controleren. Alles was goed en wij waren klaar voor vertrek. Een snelle douche genomen om de stof eraf te spoelen, losgemaakt en vertrekken maar. Op naar wat ook maar te halen valt. De eerste sluis hebben we dan ook snel achter ons (45 min.) en de daaropvolgende pandjes lopen wel maar met 3,7 km uur houd dit ook niet over maar altijd beter dan de heen reis. Bij de sluizen hebben we elke keer veel bekijks en worden we meermaals op de foto gezet. Gelukkig gaat alles goed. Maar dat het een bezienswaardigheid is kan ik me voorstellen. Op de heenweg hadden we al zo iets van wat liggen die sluizen er gek scheef in. Hier leg je de kop van het schip tegen de muur aan en draai je het schip er vervolgens recht voor. En dat gaat goed. Maar de bouwers hebben er niet bij nagedacht dat als je er van de andere kant aan komt je helemaal geen manoeuvreermogelijkheden hebt. We varen er mooi in en na enige tijd gaan de deuren open en daar zien we het al het past net maar dan liggen we ook met de kop tegen een andere muur. We kunnen met de kont van het schip maar 1,5 meter draaien. En raken deze muur net niet op 5 cm na. En de voorkant scheert langs de andere muur. Het vergt wel het nodige aan kunst en vliegwerk om dit goed te doen en een beste portie geduld. Helaas de laatste sluis halen we net niet voor half 6 dus moeten we morgenvroeg moeten we de laatste korte doen om 07:30 uur. En nog een paar rare haakse bochten direct na de sluis en dan hebben we weer ruim water, waar we weer eens wat steviger door kunnen varen.