Archief
Laden in de Coenhaven. Potas.
Maandag de 12de werd er geladen uit een zeeboot. Per grijper 15 ton kun je wel voorstellen dat dit razend snel gaat. We wilden ook maar 260 ton meenemen maar dit werd IETS meer zoals meestal hier in A-dam 283 ton Nu lagen we 2.18 voorop en achter op 2.15 m, het water kwam dan ook de douche bak binnen bij golfjes. Maar met sterke golfslag zou dat meer kunnen zijn, dus de kraan in de machine kamer, die we voor dit soort situaties speciaal hadden laten maken, maar dichtgezet. Nadat we het schip recht hadden getrokken, zijn we vertrokken en konden nog tot het einde van het Amsterdam Rijnkanaal komen Vreeswijk. Hier al schommelend de nacht doorgebracht. 13de sep. En de volgende ochtend bij Vreeswijk eruit en de lek af. Maar 300 meter verder zat het onverwachts potdicht van de mist. Dus gelijk bakboord uit een zij kanaal in naar Vianen om vervolgens richting Gorkum te varen en hier bleek de sluisdeur onklaar te zijn door een steen en moesten er duikers komen, oponthoud 2,30 uur. Dus die dag kwamen we niet verder dan de Volkerak. De volgende dag dinsdag de 14de via de Krammer en de Oosterschelde (waar het dit keer wat onrustiger was) naar Wemeldingen hier zijn we even gestopt om de viervoeter de gelegenheid te geven wat te kunnen doen, want aan boord is ze het niet gewend te doen en dat doet ze dan dus ook pertinent niet. Maar ja hoe lang houdt ze zoiets op Nou naar onze mening te lang dus want in Gorkum was ze voor het laatst aan de wal geweest en in de Volkerak had ze ook al niets willen doen vandaar die stop. Ach en het kost je maar een kwartiertje tijd en ze was dan ook dolgelukkig toen ze alles weer kwijt was. Op naar Terneuzen met windkracht 5 a 6 uit zuidwestelijke richting en afgaand water soms sloegen de golven die van voren kwamen over de kop van het schip, diet lijkt wel erg raar moet ik zeggen. En in de gangboorden hoefde je al hellemaal niet te zijn. Gelukkig ging het allemaal goed alwaar we nog even een paar boodschappen hebben gedaan en even wat lekkers bij de Chinees hebben gehaald. En ´s avonds kwamen Ad en Suzanne gezellig op bezoek en zoals gebruikelijk gezelligheid kent geen tijd 15de sep. na een rustige start vertrokken om ´s avonds in St Baafs te eindigen en dat was een natte druilerige dag die niet echt opschoot met 7 schuttingen voor Evergem. Ook al hoefden wij niet zo lang te wachten. Cindy geniet geweldig aan boord ligt zo nu en dan buiten naast de stuurhut en als het haar te hard waait of het begint te regenen dan komt ze in de stuurhut liggen. Als we moeten manoeuvreren in de sluis dan is ze steevast binnen. Zo kan ze ons niet voor de voeten lopen bij het vastmaken, en loopt ze geen risico bij onverwachtse bewegingen van het schip.