Archief
Zo het is weer gelukt
Zo het is weer gelukt, om over die Westerschelde heen te komen.
En de Oosterschelde niet te vergeten. Er stond wel wat wind maar niet zoveel als op het Hollands diep. Wind en stroom tegen is niet bevorderlijk voor het tempo varen. Gelukkig keerde het tij halverwege en dan krijg je echt het gevoel dat je vleugels krijgt. Eerst gaat het maar 6,9 km per uur bij 1400 toeren. Even later zie je het oplopen naar 14,5 km per uur. Bij het zelfde aantal toeren. Waarom we zo weinig toeren draaien. Wel de gasolie is duur! Wen spits vaart makkelijk 10 km per uur. Alles wat je er boven wilt komen moet je dubbel in toeren rekenen, dus de bewuste draaikolk in de tank. Bijv. de eerste keer van Amsterdam naar Terneuzen hebben we 500 liter gasolie verdraaid. Nu van Terneuzen naar Amsterdam leeg en van Amsterdam weer terug naar Terneuzen hebben we 550 liter gasolie verdraaid. De eerste keer draaiden we 1850 toeren en deze reis nooit meer dan 1400 toeren. De prijs van gasolie is per ton = 1000 liter € 400,-- . Dat is toch wel een besparing zou ik zo zeggen. Dat moet je toch door rekenen op de rest van de reis. We hebben in Terneuzen even gebunkerd (tanken). We hebben ook even eten gehaald bij de Chinees een keertje lekker makkelijk. Daarna zijn we direct doorgevaren naar Sluiskil 6 km verder. Hier hebben we aan de palen vastgemaakt en de nacht doorgebracht.
´s Morgens om 08:00 vertrokken uit Sluiskil Zeeland richting Gent. Hier nemen we de ringvaart richting Evergem en vervolgens de Leie. We proberen vandaag nog door het Vlaamse gedeelte te komen, omdat ze zondags niet schutten. In het Waalse gedeelte varen ze wel. we zien wel hoe de dag zal gaan verlopen. Een ding is zeker de sluis van Menen heeft nog steeds vertraging door de overstromingen van twee week geleden. Dat is waarschijnlijk waarom er nu niet veel vaart is op de Leie. Alles gaat voorspoedig en we liggen erg mooi voorop 1.95 m en achter 1.93 m. Eigenlijk is dit perfect.
We varen op de Leie tegen de stroom in en er staat hier meer als voldoende water. We varen 8,5 a 9 km per uur. Piet is even met de wrijfhoutjes aan de gang geweest en die zitten nu weer goed op de zijkanten van het schip. Dit is wel fijn als je in de sluis tegen de muur schuurt, zo hou je alles even iets netter. Varen achter de Ebenhaezer een Nederlander die het ook op het gemakje doet (voor de kenners: dit is niet Henk Eerkes maar een ander) wie? helaas dat weet ik niet er staat niets op het schip. We zijn de Roxana van Barend Verhoeven ook tegengekomen en die is weer op weg naar NL. Volgens mij was het van Bias naar Weert. Hij had ook een leuke vrachtprijs 15,25