a way of life

 

Archief

Veel Wind in het Rhone dal.

zaterdag 10 juni 2006

Zijn nadat we onze vorige mail hadden verstuurd eerst maar eens even op het internet wezen kijken hoe de windvoorspelling was richting sete. Het waaide nog steeds stevig in het begin van het kanaal. Het kanaal is dan ook niet erg breed meer, en de wind die zouden we op de zijkant krijgen. Dus eerst maar wat info vergaren.We zien dat de wind naarmate we dichter bij sete zouden komen steeds verder zou gaan afnemen tot nihil, maar het eerste stuk zou het nog onder invloed staan van het Rhone dal de afnemende mistral! Dus trossen los en maar weer op pad. We gaan zo´n beetje dwars door het kanaal, en als de wind even wegvalt door de begroeiing moeten we het direct opvangen met tegen sturen en dit is soms zo erg dat we de andere kant dwars door het kanaal varen. Er is hier ook aanzienlijk meer pleziervaart. Zou normaal geen probleem zijn zij het niet dat wij er wel een beetje vaart in moeten houden om niet in de wal te eindigen. En de brug openingen zijn weer als van ouds smal. En dit wordt lastig als je een plezier bootje vlak voor je hebt die bij de brug steeds langzamer gaat varen. Eerst maar een paar keer op de hoorn blazen om hem er op te wijzen dat wij sneller zijn en er aan voorbij willen.Suzanno gaat naar voor daar ik het bootje al een tijdje niet meer kan zien. Dus Suzanno tracht de aandacht te krijgen en ze aan te manen wat sneller te varen. Ondertussen heb ik de kopschroef er ook al bij aan om niet helemaal aan de wind overgeleverd te zijn. Maar ook met kopschroef valt het niet mee om het schip door de nauwe opening te sturen. Zo gauw we door de opening zijn speer ik aan het jacht voorbij. Even lastig voor hun maar anders is er haast geen ruimte voor ons daar we nog steeds dwars door het kanaaltje gaan. Door wat meer snelheid kan het iets rechter door het kanaal. Zo deze truuk gehad en wat zal er nog meer voor ons opdoemen. Het gaat goed en de wind neemt steeds verder af tot haast windstil weer. Heerlijk na een week van harde wind. Zien veel paarden die hier wild rondlopen door de camarque. En ja ook flamingo´s en niet een paar maar honderden tegelijk ze vliegen over ons heen en ze staan in de poelen vlak bij ons, dit is schitterend om mee te maken. Zien bijen eters en veel soorten reigers waaronder zilverreigers, roofvogels heel veel soorten sterntjes en meeuwen. Ondertussen is het water ook al zout geworden en het wordt met het uur helderder. Zien dikke vissen zwemmen, en ook uit het water springen. Het geeft echt een vakantie gevoel om hier te varen. Halverwege worden we door een jacht ingelopen en die wil als een gek aan ons voorbij, dit hebben we al eens eerder meegemaakt en als wij het rustig aan doen belanden wij in de wal, en dat is dus niet de bedoeling. Dus houden wij gewoon onze snelheid aan en laten hem maar komen, hij komt tot halverwege het schip en valt dan stil begint te slingeren en houd hem nog maar nauwelijks recht. Dit duurt een 10 minuten en dan geeft hij deze poging maar op en zakt weer af tot 100 meter achter ons. En nu komt het, kort erop stoppen ze bij een plezierhaven. Wel dat zijn dan van die vervelende kleinigheden waar je in de beroepsvaart tegen aanloopt. Men vind het ook leuk om de kinderen in een rubber bootje te zetten vlak voor de kop van het schip, en hebben geen idee wat wij daarvan zien, niets dus! Ze hebben geen communicatie middelen aan boord, dus moet je maar gokken dat het goed gaat. Of ze vinden het leuk om recht op je af te varen en op het laatste moment af te buigen, en dan ook nog wel eens aan de verkeerde kant te passeren. Onverantwoord. En dan vinden ze dat wij om hun moeten denken. Je zit niet rustig op je stoel als dit gebeurt en een kamera is bij deze onverwachtse acties ook geen optie. Zo dat was dan een hoofdstuk toeristen, laten we maar zeggen ze doen het voor de kic. Zien na een paar uur varen de berg waar sete aan gelegen is aan de horizon opdoemen. Ook zien we de zee achter de begroeiing zo nu en dan. Het weer is dan ook helemaal omgedraaid windstil veel zon (hadden we al) en de temp die loopt ook gelijk op naar  26 graden. Het is heerlijk en daar waren we dan ook wel aan toe. Komen om 19:30 uur in frontignan aan, en leggen het schip naast een aantal andere schepen. Beginnen het schip even te boenen daar waren we buiten om nog niet aan toe gekomen door de harde wind. We hebben genoeg zoet water in het ruim (wat dacht je van 35000 liter. Daar kunnen we heel wat mee spoelen. Dit doen we dan ook tot het donker wordt. Maken nog even een praatje met de buren en kijken nog even naar de tv voordat we naar bed gaan. Voor het eerst is het warm s´ nachts. Slapen lekker uit op maandag en beginnen de dag maar met de rest van het ballast water overboord te pompen.  Zetten de auto aan de wal en doen even wat inkopen en gaan lekker naar het strand, het is dan ook met een briesje van zee lekker vertoeven. ´s avonds rijden we nog even door sete. Dinsdag maken het schip verder laad klaar de mast moet er af,  alles moet plat de luiken leggen we vast open, de voorpiek pompen we leeg en maken die tevens schoon en droog, kan die binnenkort in de float coat een soort impregneer olie op biologische basis. Willen nog even wat verse sardienen op halen voor vanavond en eigenlijk ook nog even naar het strand. Het is hier in sete heerlijk vertoeven we hebben echt een vakantie gevoel. Gaan voor de tweede keer naar het strand, dit doen we wel aan het einde van de dag want anders verbrand je levend zonder dat je er erg in hebt. Woensdag is de dag. Staan om 07:00 op en starten de motor kan die vast warmdraaien. Drinken een bak thee met een lekker stokbroodje erbij. Maken los en varen richting de haven. Suzanno meld zich bij de capitainerie van de haven of we mogen doorkomen. En dat kan. We gaan deze keer iets vroeger heen om te zien hoe het laden hier gaat er is namelijk een schip voor ons die moet laden. Komen op de laad plek aan en zien net de eerste vracht aankomen, het schip de choucas ligt net verkeert om. Dus bij het laden stof alom en dit alles over de roef. Dus wij schuiven het schip achteruit de haven in. en kijken hoe zij het allemaal doen. Het gaat hier net even anders. Je zorgt dat het vak waar je iets in wilt hebben onder de pijp komt en op het moment dat er gestort wordt dan ga je iets met het schip heen en weer zijwaarts wel te verstaan., als je dit niet doet dan krijg je alles op een kant en ga je erg scheef hangen. En dat mag je met de hand dan recht scheppen. Allemaal stenen en gruis. Per keer 30 ton dus als het mis gaat dan gaat het ook goed mis. Om 12:30 uur zijn wij aan de beurt en de eerste vracht gaat in het derde vak en dit gaat wonder boven wonder goed. Gelijk een tweede vracht erachter aan en hierbij dondert er even wat te veel in een keer op de verkeerde plek. Scheef dus en hoe. Het is pauze voor de mannen dus ga ik maar even de schep ter hand nemen. Moeten ook een plekje voor de auto creëren dus het moet toch even. De derde vracht gaat ook goed in vak vier en nu komen we weer erg mooi recht te liggen.

Vracht vijf gaat helaas niet goed hij kiept iets te heftig waardoor ik het schip niet snel genoeg kan manoeuvreren, dus weer erg scheef erger dan de eerste keer. Moeten achter op eigenlijk niet meer hebben maar om dit alles te verscheppen daar hebben we ook geen zin in. Besluiten om er nog wat bij te laten kiepen alleen nu in een wat rustiger tempo en dat doen ze dan ook. Komen gelukkig weer recht te liggen de keerzijde is echter wel dat we achter op iets te diep liggen naar onze mening. Vervolgens gaan we naar voor naar het eerste vak waar we een vracht in laten zakken en een tweede erachter aan. Toch liggen we nog steeds te ver achterover dus er nog maar eentje bij maar dat is dan ook wel de laatste die komen gaat.  We hopen dan ook dat het allemaal goed gaat komen en dat is toch altijd weer spannend Maar de goden zijn ons goedgezind. In het tweede vak echter hebben we helemaal niets. Dit was eigenlijk niet de bedoeling maar het is niet anders. We liggen onvoorstelbaar mooi recht op alle kanten . We zullen maar zeggen dat dit meer geluk is dan wijsheid?. Krijgen de papieren en gaan onder de laadpijp weg om 30 meter verderop eerst maar eens schoon te maken en dicht te leggen. Spoelen met zout water alles af want we zien er niet uit en zoet water hebben we helaas niet. We nemen zelf ook een duik in zee naast het schip in de haven en spoelen zo het ergste stof alvast van ons lijf en dit doet ons teven heerlijk verkoelen. Het water is zo helder dat je onder het geladen schip door kunt kijken. We varen vervolgens weer terug naar Frontignan om de auto op te pikken. Drinken op de goede afloop nog een glaasje wijn en gaan lekker voldaan naar bed. De volgende ochtend nemen we dan maar weer eens afscheid van de Midellandse zee en Sete,  varen weer richting de Rhone alwaar we 7 om een uur of 4 opdraaien om vervolgens door naar Beaucaire te varen. We hebben een redelijke druk tegen de stroom alles gaat iets meer snel. Maar om negen uur zijn toch mooi door de sluis van Beaucaire waar we dan lekker vast maken om de nacht door te brengen en hier nemen we dan afscheid van de Choucas waar we samen mee geladen hebben voor Garganville. Zij gaan morgenvroeg om vijf uur weg omdat ze morgenavond bij hun zoon langszij willen in Bollene. Wij om zeven uur want wij gaan even aan in Avignon.  Zo zijn jullie weer even op de hoogte van de laatste belevenissen. Tot de volgende ronde

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley