
Archief
Vastmaken blijft een kunst.
Na de eerste nacht op een bijzondere plek te hebben gelegen een jachten plaats met walstroom, zijn we om half 7 vertrokken naar de volgende sluis, om hier zo rond 7:00 uur aan te komen en dit lukte warempel ook nog. Hier gaat alles weer op zijn gemakje. Als we 3,5 km lopen zijn we al blij en zeggen we: het schiet op he. Kruipen de sluizen weer in en uit. Vorig jaar was het hier nog met de hand draaien maar dit stuk is nu ook al geautomatiseerd. Helaas, want het met de hand draaien heeft nog wel wat. Goed en wel boven in de eerste sluis die dag komt er een man aan die lekkere scharrel eieren te koop heeft. Wel dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Dus doe er maar 12 stuks. Het weer ziet er weer niet zo vrolijk uit maar we houden het nog wel droog vandaag. Alles loopt geweldig en we stoppen in chamouilly even bij de bakker voor brood en pate bij de slager. Zo gezegt zo gedaan. Doen nog een paar gekke sluizen met wat rare bochten er vlak voor en een klein bruggetje ook deze ligt er niet makkelijk in ook weer in een bocht. Maar dit gaat wederom perfect. Hebben weer een pracht plek voor de overnachting twee grote palen in het water. Krijgen het schip er alleen niet tegen aan. Liggen wij nu te diep of staan die palen verkeerd. Daar zijn we nog niet helemaal achter maar hebben wel een vermoeden . Zien het schip dan ook vaak even over een hobbel glijden. Toch te diep of staat er te weinig water. Wel zolang we vooruit komen gaat het wel naar ons zin. Beginnen de dag maar met een sluis voor de verandering. Dit kanaaltje telt er een slordige 142. Voor de echte liefhebber deze reis krijgen we 232 sluizen alleen al om in het zuiden te komen. Als je het hier niet leert dan kun je er beter mee stoppen. Ja de eerste sluis deze dag gaat erg goed en dan krijgen we een pont mobiel die open moet. Ja er moet eerst een twee tact motor gestart worden met een kicstarter en dit gaat even niet lukken. Er komt een tweede man bij en die probeert het ook eens maar ook hier geen succes. Ja en daar drijven we dan en aan de andere kant een lege spits. Het duurt en het duurt en ja er komt even leven in en dan valt het weer stil het is naar mijn idee een bijna overleden tweetact motortje. Hij sputtert behoorlijk tegen maar de brug gaat in gedeeltes om hoog. Eindelijk kunnen we er door. Andere schepen hebben hier ook al twee uur bij een brug moeten wachten om er door te kunnen. Een stukje varen en dan weer een brug. Ook deze gaat niet helemaal zonder problemen open, maar hij gaat net ver genoeg zodat we er door kunnen. Zelfs de fransen die voor de brug wachten komen even een kijkje nemen en zeggen zelf ook dit kan ook maar net he. En dat is nu precies wat wij nodig zijn. Zij vinden het allemaal maar bijzonder, en dat het uit kan. De rest van de dag verloopt eigenlijk zonder problemen. Passeren 4 geladen schepen en bij de eerste drie gaat dit ook zonder enig probleem. Maar de vierde dat gaat niet echt lekker. Kruip aan de kant en dat doet de cornelia ook en ineens liggen we stijf tegen elkaar aan eerst schuift het nog wat en even later is alle beweging eruit. Erger nog komen allebei dwars in het kanaal te liggen. Maken even gezellig een babbelte en proberen het dan nog weer even. Weer niets. De sluismeester komt even pols hoogte nemen en wij doen weer een poging. Er zit een beetje beweging in maar nog onvoldoende. Tot op een bepaald moment gleden we aan elkaar voorbij. Toen nog met de kont uit de wal en dat is altijd trikkie met de nodige stenen. Gelijk de sluis in en op schutten maar. Eenmaal boven wou Suzanno de deuren open draaien maar moest eerst een kolonne met auto´s voorbij laten gaan. Ze stopten aan de andere kant van de sluis en hadden allemaal zalm forellen in een grote bak zitten om uit te zetten in de Marne. En er viel een op de grond en die man kon het beestje niet te pakken krijgen. Dus bood hij deze aan Suzanno aan en die zei ja hoor die lust ik wel. De man pakte hem uiteindelijk op en brak de nek van de vis. Zo hier heb je een vis. En even later kreeg ze er een tweede bij omdat we met z´n 2en zijn. Die hebben we dan ook lekker opgegeten. De volgende dag zijn we vertrokken richting Chaumont en dit liep allemaal lekker. Hebben heel erg van het te bevaren stuk genoten.