a way of life

 

Archief

Kolen laden in de massagoedhaven.

dinsdag 16 mei 2006

Les travelers en train de travailler,Op de 8ste mei hebben we geladen dat is morgen inmiddels al weer een week geleden. ´s middags om 15.00 moesten we voor de wal liggen. “s morgens nog even de bilgeboot op zij gehad en eveneens het oliebootje zodat we weer helemaal schoon en vol zaten. Tegen 12 uur werd de post bezorgd en dat is voor Terneuzen enigszins ongebruikelijk daar de post nooit bij de schepen langs komt. Het was dan ook speciale post, Mieke en Hakse zouden een midweek in Zeeland en omgeving door brengen en hadden zodoende de laatste post meegenomen en kwamen even op de koffie. Gezellig samen een broodje gegeten en toen wij om kwart over 2 vertrokken gingen zij richting Cadzand alwaar ze rond een uur of vier het huisje konden betrekken te samen met vrienden. De wind trok stevig aan en we waren dan ook blij dat we in de massagoedhaven konden landen. De ijken werden opgemeten om 15.45, zodat ze met laden konden beginnen, maar dat liet flink op zich wachten. Inmiddels was de lucht flink betrokken en hielden we het niet meer droog en de wind werd al heftiger. Ze hebben om half 5 er eerst maar 3 shovels met kooltjes ingegooid zodat we in ieder geval wat achteruit zouden hebben, want we moesten. Nog verhalen naar een andere plek waar de te laden kooltjes gezeefd werden om de juiste kwaliteit te verkrijgen. De grote shovels laden niet prettig omdat ze net te groot zijn voor het achterste en het voorste ruim waardoor er grote hoeveelheden op de luiken komen te liggen dus dat creeert onnodig extra werk. Voor de middelste 2 ruimen gaat het prima. Gelukkig gingen ze later verder met een kleinere shovel en dat bevalt dan ook een stuk beter. Het laden gaat echter met horten en stoten waardoor we pas om 19.15 vol waren. Toen nog weer even de ijken opmeten om te zien of we de 230 ton in hadden. De mannen dachten dat we te vroeg gestopt waren en dat we het bij lange na nog niet in hadden. Naar ons idee kon daar nooit veel meer aan mankeren en dat bleek ook wel want we hadden 232t.500 kg in en dat is toch heel netjes dachten we zo. Meer wilden we ook pertinent niet want het is nou eenmaal altijd baggeren richting het zuiden. Vervolgens eerst maar even de boel schoon gespoeld want het is een zwarte bende. Het laat zich echter gemakkelijk wegspoelen en boenen doen we dan wel als we op zoet water zitten in Belgie. We hebben eigenlijk mazzel dat het vochtig weer was want dan stuift dat spul tenminste niet zo. Maar voordat we dicht liggen en dit spoelkarwei geklaard hebben is het inmiddels ook al 21.15 dus we houden het vandaag voor gezien. Dinsdag brengen we de boekhouding weg en hebben nog even een kort en gezellig gesprek met de bank, zodat ook zij weer even op de hoogte zijn van onze gang van zaken. Na de laatste verse boodschappen aan boord te hebben gesleept moeten we nog even op zoek naar de laatste beschikkingen van de jaren 2002 ´03 ´04. Dit wilde de boekhouder er nog graag even bij hebben om een en ander te kunnen bestuderen en te kijken of daar nog iets uit te halen valt. Tja maar waar zijn die opgeborgen en hebben we die überhaupt wel aan boord of liggen ze aan de wal. Dus eerst maar even in de diep erven gekeken daar staan nog ongeopende verhuisdozen die nog verder uitgezocht moeten worden maar waar we überhaupt nog geen tijd voor hebben gehad. En ja hoor we hebben geluk want uitgerekend hier liggen ze opgeborgen. Dus ook die nog maar even bij de boekhouding afgeleverd. Nog even een connossement de deur uit en enkele andere administratieve zaken en we kunnen voor een tijdje het land verlaten. Woensdagmorgen om kwart over 8 varen we het oude gat uit richting Belgische grens. Als we in Evergem komen horen we dat het water erg hoog heeft gestaan op de Leie en hierdoor gestremd is geweest dus al met al hebben we in Terneuzen dus überhaupt geen tijd verloren. De Animo die naar Nogent moet en om 05.30 uit Terneuzen is vertrokken heeft de hele dag overal liggen drijven en wachten door het oponthoud van de stremming. Wij varen echter overal zo de sluis in en alles staat zo ´n beetje voor ons klaar met tot gevolg dat we ´s avonds in Comen liggen, een beste afstand. We zijn dan ook heel tevreden. De volgende dag donderdag is het dubben wat we moeten gaan doen via Canal du Nord of via St Quentin. Als we echter horen dat er 8 schuttingen beneden de sluis van Palluel liggen en 3 er boven dan is het besluit snel genomen en schieten we door naar Pont Malin om de bediening op te halen voor de automatische sluizen op St Quentin . Vrijdags komen we voorbij de kleine tunnel in Lesdins aan en ook dit was weer een monsterdag van ´s morgens 06.00 tot ´s avonds 21.45. Het was dan ook bepaald niet druk alhoewel we toch nog zo´n 8 schepen zijn tegen gekomen maar dat liep gewoon heel soepel en als je dan nergens hoeft te wachten is het hier heerlijk varen. De natuur is hier ook helemaal van fris lente groen voorzien en heeft de winterse naaktheid achter zich gelaten. De laatste keer dat we hier zijn geweest is op een maand na precies een jaar geleden op onze eerste reis. Vrijdag nacht heeft het stevig geregend en enorm geonweerd het is dan ook flink afgekoeld. Toch krijgen we zaterdag nog lekker het zonnetje te zien. Piet wil ´s avonds bijtijds vastmaken want we willen graag dancing with the stars zien, want na een uitgebreide afval race zijn er nog slechts 2 dansparen over en die doen niet onder voor elkaar. Als jezelf wedstrijden hebt gedanst dan blijft dat toch trekken en we genieten er dan ook enorm van. Het ziet er echter uit dat we nog van het Canal de St Quentin afkomen en een paar sluisjes kunnen doen richting Abbecourt. Het loopt ook vandaag weer als een trein. Het weer is echter aardig van slag dikke flitslichten en donderslagen en natuurlijk de nodige nattigheid. We zien uiteindelijk dat er 3 schepen uit Abbecourt komen en vragen voor de zekerheid nog even tot hoe laat er geschut word want het is al 18.00 geweest en wij weten niet beter dan dat het om 18.00 gebeurd is. De sluismeester echter roept ons op en vertelt ons dat we door kunnen komen zodat we nog geschut kunnen worden. Wij zijn helemaal verbijsterd en maken na geschut te zijn dolgelukkig vast op het aquaduct, want dat betekent morgen een winst van zeker 2 uur. Volgens mij heeft de sluismeester vanavond een feestje en weet hij nu al, dat hij zondag morgen niet op tijd zal zijn en schut hij ons daarom nu alvast. Wij vinden het prima. We tossen er ´s avonds om wie er zondagmorgen vroeg gaat varen om 05.30 en wie nog 1 ½ uur mag pitten. Ik ben de gelukkige en Piet zorgt er zaterdagavond voor dat alles startgereed is zodat ik alleen de motor hoef te starten en de touwen hoef los te gooien. Het is wat nevelig en nog een beetje schemer maar het is een genot om te varen. De natuur laat zich van de mooiste kant zien op dit uur. De vogels ontwaken en laten dat dan ook luidkeels horen en fluiten elkaar het laatste nieuws toe alvorens ze op zoek gaan naar voedsel. Werkelijk schitterend ik voel me dan ook bijna schuldig door dit prachtige concert zo ruw te verstoren met het geluid van de motor, maar het gevederte blijkt er weinig om te geven en fluiten er lustig op los. Dat die kleine keeltjes zoveel moois kunnen laten horen werkelijk geweldig. Om 07.10 zijn we bij de eerste sluis. Nadat ik Piet een wake up call heb gegeven, via de walkie, komt hij er bij en schutten we saampjes door de sluis. Het is vandaag een heel stuk kouder en het ziet er niet naar uit dat dit vandaag nog gaat veranderen. Het is weliswaar droog maar de temperatuur laat met zijn 10 graden nogal te wensen over. Dus de lange broek maar weer aan en we zetten zelfs de warmtewisselaar even aan. Het is 14.20 en we zitten in de tunnel op het Canal de l´oise a l´aisne en naar alle waarschijnlijkheid zullen we vanavond hopelijk voor. 21.00 in Berry au Bac liggen om van de finale van Dancing with the Stars te kunnen genieten. Hopelijk hebben we vanavond beter contact met de satelliet voor het internet dan gisteren want Piet wilde de stremmingen downloaden maar dat wilde weer voor geen centimeter. Terwijl we daar toch vaker hebben gelegen en dan een prima verbinding hadden. Best wel lastig want we waren benieuwd of de stremming op het Marne Saone kanaal nu definitief is opgeheven. Ook wilden we graag zien of er nog schepen op toer staan in het zuiden of dat ze inmiddels zijn bevracht, maar helaas moeten het vanavond nog maar eens proberen. Hoop dat iedereen weer een heerlijk weekend heeft gehad en de week weer uitgerust kan beginnen. Gauw tot schrijfs.Zijn nu in chalons sur Marne. En beginnen morgen met het beruchte kanaal richting de Saone.

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley