a way of life

 

Archief

Zonaanbidders en bidsters van Nederland.

vrijdag 05 mei 2006

Zonaanbidders en bidsters van Nederland. Hier even een mailtje van ons. Zijn vandaag zaterdag 07.30 ledig vertrokken uit Meppel, nadat we daar afgelopen maandag waren leeg gekomen. Eerst even wat zaakjes geregeld en familie en vrienden bezocht. Onderwijl in onderhandeling met bevrachters. Er zou een reisje zout zijn van Harlingen naar Tavaux. Tavaux echter liet niets van zich horen dus zit er klaarblijkelijk nog niet om te springen. Toen passeerde er een mogelijkheid om met een travo van Mechelen naar Lyon te gaan. Dit object echter was 91 ton zwaar en bestreek maar een klein oppervlak van de laadvloer. Dit geeft puntbelasting en moet goed worden ondersteund. Daarbij kwam dat het wat hoogte aan ging ter hoogte van de stuurhut zou komen te liggen dus geen fatsoenlijk uitzicht. Blind varen is leuk als je levensmoe bent en je op zoek bent naar een adrenaline kick wij echter zijn meer van het levendige soort die ook kunnen genieten zonder adrenaline explosies Wij zouden hiervoor het gebruik van een camera nodig zijn. Wij hebben ons dan ook gericht tot de specialisten die hiervoor bij een scheepsverzekeringsmaatschappij werken om te checken wat de risico hier in zouden kunnen zijn voor wat betreft de belasting en de stabiliteit. Het cijfermateriaal welke gebruikt werd was niet in overeenstemming met onze maten. Ze hadden de maten van een andere spits genomen. De verzekering vond dan ook dat ze (het expertisebureau ingeschakeld door de bevrachter) hun huiswerk maar even over moesten doen. Want zo zouden ze het zeker niet goedkeuren. Met onze cijfers gingen ze vervolgens verder. De bevrachter meldde dat hij eigenlijk wilde dat we vrijdag jl. al moesten laden. Wij vonden het beter om eerst de feiten en de risico´s te onderzoeken. Dan over de vergoeding hiervoor te spreken en vervolgens een ladedatum te regelen. En zeker niet in omgekeerde volgorde. Ineens werd het object 10 ton lichter en klaarblijkelijk moest en zou de berekening gaan kloppen en anders wel kloppend gemaakt worden. De verzekering en wij waren op onze hoede en lieten ons niet om de tuin leiden. Het kritische kantelpunt door de hoge lading lag namelijk veel te hoog en bleek niet door een extra zandlading te kunnen worden opgevangen. De verzekering en wij met zem vonden het dan ook onverantwoord om het schip en haar bemanning hier aan bloot te stellen. Krijg je als antwoord van de bevrachter “Goh wat vreemd want de Oranje (ook een scheepsverz my) had er helemaal geen problemen mee”. Nou hoorden we terwijl het onderzoek liep uit betrouwbare bron dat een collega schipper die verzekert is bij de Oranje er ook al mee bezig was geweest. En deze Oranje hiervoor ook zijn goedkeuring niet wenste te geven. Deze schipper was zelfs met de koper, die uit Marseille over was gekomen, het object wezen bekijken. De bevrachter had niet de moeite genomen om hierbij aanwezig te willen zijn. Vorig jaar namelijk bleek een Belgische spitsen schipper met schip en lading onderste boven te zijn gegaan met een dergelijke lading, tja en wie heeft daar nou behoefte aan. Je hele hebben en houwen verspelen. Bevrachters hebben maar 1 doel letterlijk over lijken geld verdienen. Zij bemiddelen en verzekeren jou dat het allemaal prima kan en je niet zo bang uitgevallen moet zijn, maar als er wat mis gaat trekken zij hun handen ervan af, jij als schipper zoekt het maar uit. En dat deden we dan dus ook. Het is altijd leuk om iets aparts te vervoeren maar wel graag binnen de grenzen van verantwoorde risico´s, want daar is de ontvanger ook alleen maar bij gebaat. Vervolgens zouden we evt potgrond kunnen laden in Schiedam. De ontvanger echter had het nu nog niet nodig. Pas over 8 a 10 dgn dus ook dat ging niet door want daar zou je nu veel te lang op moeten wachten en dat is niet interessant. Dus nu hebben we wat anders gevonden om te vervoeren en gaan we naar Terneuzen om petroleum cokes te laden voor L´ Ardoise zo´n +- 25 km ten noorden van Avignon en daar hebben we erg veel zin in. We varen nu op het IJsselmeer en hopen vanavond ergens in de buurt van misschien Vreeswijk te komen. Het zou mooi zijn als we misschien maandag middag zouden kunnen laden. Zelf zaten we eerst te denken aan dinsdag morgen maar meedenkers hadden andere plannen met ons en dat is zo raar nog niet. Maar eens kijken wat het weer allemaal in petto heeft want als het helder is kom je ver maar als je in de mist loopt te prutten dan kan het ook anders uit pakken. ´s morgens eerst maar even gasolie tanken en even bij de bank langs en de boekhouding afgeven bij de boekhouder dan hebben we dat allemaal weer gehad voordat we het land voor langere tijd uit zijn. De laatste verse boodschapjes aan boord halen zoals groente en fruit en yoghurt en we kunnen er weer een tijdje tegen aan. Vanochtend om 05.15 vertrokken uit Vreeswijk aan de buitenzijde. Met afgaand water zitten we op een snelheid van 15 km en we draaien niet eens hard met zo ´n 1200 toertjes een prima snelheid. Op de Noord hebben we het tegen de stroom aan het eind van de dag echter zullen we het op de Westerschelde weer voor de stroom hebben en dat is altijd weer fijn dan ben je die weer lekker vlot over. En daar gaat het wel naar uitzien. We verwachten om +- 18.00 a 18.30 in Terneuzen te arriveren dus dat was weer een mooi dagje

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley