a way of life

 

Archief

Frisse neus boven de dekens,

maandag 12 december 2005

Tjongejonge, het is fris als je met de neus boven de dekens komt. 07.15 stappen we eraf en de bloemen staan op het raam van de slaapkamer. Wij hebben de kachel wel branden ´s nachts maar de deur van de slaapkamer naar de roef zit dicht ´s nachts omdat het anders te warm en te benauwd word naar ons idee. De thermometer laat weten dat het – 7,4 is geweest vannacht dus dat bakt er in. We starten de motor zodat deze rustig kan warm draaien. Het is heerlijk, dat we een warmtewisselaar hebben, want ´s nachts brandt gewoon de kachel Overdag gaat deze uit, want dan wordt het verwarmingssysteem door het circulerende water uit de motor (deze wordt immers gekoeld met water) naar het verwarmingsysteem geleid alvorens het naar de beunkoeling gaat om van daaruit weer de motor te koelen. Dat bespaart dus weer gasolie.. Het is helder maar je weet het maar nooit wat er nog kan gebeuren in enkele minuten want we zien dat de wind is weggevallen. En ja hoor 07.45 wordt het zicht ineens een stuk minder. We besluiten om eerst een beker thee naar binnen te werken. Als het wat lichter wordt zien we dat de nevel zich beperkt tot anderhalve meter hoogte, het water dampt dus. We besluiten dat dit ons voldoende zicht biedt om te gaan varen. We hebben een recht stuk van 10 km en voor we dat hebben afgelegd is het en lichter en hebben we inmiddels ook mooi helder zicht. De zon komt erbij en we hebben we de mooiste dag van de wereld. We kunnen zien dat het water iets gezakt is. We draaien 1050t en lopen hier mee 7km dus dat gaat lekker. Als we middels de computer de waterstanden binnen krijgen dan kunnen we goed zien dat er heel wat minder water is gaan stromen. De Doubs alleen al van 160 naar 74 kuub Pierre Benite van 1195 naar 762 en Couzon van 545 naar 399 kuub dus dat zijn toch weer mooie verschillen. We komen net door Chalon s Saone. Het is net 11.00 geweest dus ik ga zo eens een bakkie verzorgen De met bloemenvazen verzorgde stad gevuld met Chrysanten die nu na de vorst en waarschijnlijk droogte enigszins aan het verkleuren zijn geven toch nog een gezellig aanzien. Als we de Doubs zijn gepasseerd blijft het lekker lopen zo´n 8 kmtjes. Wanneer we de sluis van Ecuelles zijn gepasseerd horen we een heleboel getinkel. Blijkt dat we hier vlak door de sluis een ijsveld doorvaren dus ook hier heeft het vannacht en vandaag overdag gevroren. De zon kan er overdag niet echt bij met de hoge bomen dus het kan hier snel gaan zelfs op de stromende Saone

Het is nu nog best wel een mooie gezicht en het geeft een liefelijk tinkelend geluid, een dun laagje vers ijs wat voor de kop breekt en naast het schip op de golven danst. Het is dan ook niet dik waarschijnlijk slechts een centimeter dus daar heb je niet echt last van. Als dit een paar dagen op het kanaal gebeurt en er is geen scheepvaart dan gaat het hard en kom je er waarschijnlijk niet zo makkelijk meer door. Overigens als er wel scheepvaart is geweest die het heeft gebroken dan word je er naar alle waarschijnlijkheid ook vrolijk van want ijs wat op elkaar geschoven is en weer vastbakt daar vaar je zomaar niet meer door heen. We hebben dan ook de post Heuilly Coton aan de lijn gehad en deze meldde ons dat er op sommige pandjes 2 centimeter lag. Het station St Dizier wist er weinig over te zeggen en trachtte voor ons met een sluis in de buurt van Langres contact te maken maar dit lukte niet echt. Maar ze ging er vanuit dat hier toch wel minstens 4 centimeter zou kunnen liggen op sommige plekken. Tja wat is wijsheid !!!!!!!!!!!We gaan morgen vroeg eerst maar eens even naar St Jean de Losne daar zullen we al om een uur of negen zijn. Hier moeten we so wie so even de beurs betalen en doen nog even wat verse inkopen en wat ook heel belangrijks is we willen hier proberen aan drinkwater te komen want vol is maar weer vol. Van de 2000 liter die we in Avignon hebben getankt hebben we nog 1500 dus daar is niets mis mee maar als we de pech hebben in te vriezen dan kun je maar beter voorbereid zijn. Gasolie hebben we voldoende want we hebben op de Rhone bij Loire nog even volgegooid en in geval van nood kunnen we altijd nog ergens een tankauto bestellen. Dit kan overigens ook als we dreigen zonder water te komen te zitten dan bellen we gewoon de brandweer en die komt dan met een tank vol drinkwater. We zijn echter liever goed bevoorraad voordat we dat kanaal op gaan. Misschien valt het allemaal nogal wel wat mee maar je weet het nu eenmaal niet zeker. Morgenvroeg willen we dan ook nog eens goed de weerssituatie bekijken wat er in Europa precies gebeurd om een juiste beslissing te kunnen nemen. We hebben er niet zo´n zin in om ijsbreker te spelen. Als het goed is, moeten we morgen nog 1of 2 schepen tegen gaan komen, die van het kanaal af zouden moeten komen en als ze dat is gelukt, dan weten we hoe de situatie is geweest en kunnen we definitief ons plan trekken. Het blijft spannend We zijn zoals gehoopt in Seurre geëindigd

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley