a way of life

 

Archief

Sablon naar Lyon een pittige tocht.

vrijdag 09 december 2005

De dag van vandaag van Sablon naar Lyon was een pittige. Dit kwam niet zozeer door de lengte van de dag, want dat is bijna dagelijks gelijk van ´s morgens 07.45 tot ´s avonds 17.45, maar meer vanwege dat we er stukken tussen hadden zitten waar het echt zwaar liep. Allereerst willen we zo economisch mogelijk omgaan met de dure gasolie dus we draaien zeer beheerst zo´n 12 a 1300 toeren zodat we minimaal 6,5 lopen. Echter op stukken waar dat te ver naar beneden keldert moet je toch meer toeren gaan draaien om nog ergens te geraken aan het einde van de dag. Bijvoorbeeld bij de inloopkanalen naar de sluizen toe gaat de snelheid aanzienlijk terug. Ze hebben namelijk naast de sluis in het gekanaliseerde stukje inloop, turbines geplaatst die stroom opwekken, wel en die doen je dus de das om, want daardoor stroomt het hier enorm. Want het zijn in feite gewoon waterkrachtcentrales. Wij hebben zo iets van waarom hebben ze die niet in de rivier geplaatst dan heeft de scheepvaart daar op het inloopkanaal naar de sluis toe geen last van. Daar weten we het fijne nog niet van en onze logica is bepaald niet altijd in overeenstemming met de franse realiteit. Wij hebben bijvoorbeeld 1800t gedraaid en liepen bij Pierre Benite 4,9km dit is de laatste sluis voor Lyon, dus dat was pittig. ´s Avonds door de sluis aan de stuurboordkade gelegen 4 km verwijdert van Lyon. We hadden de sluismeester van Couzon al aan de lijn gehad voor info wat er zoal aan water door de stad zou lopen. Deze meldde ons dat het water iets aan het zakken was maar dat ze maandag een golf verwachtten omdat de Doubs weer wat gestegen was. Dus dat betekende dat we zaterdag prima door de stad zouden kunnen komen want met 450 kuub is er niets aan de hand. We kunnen ons voorstellen dat zoals we van menig schipper horen, die er met 2000 kuub door zijn gekomen, dat het martelen is en een allerverschrikkelijkste spannende aangelegenheid. Volgens ons kijk je dan naar de pijlers van de brug om te zien of je nog wel vooruit komt. Naar ons idee kun je dan beter besluiten om het schip een dag of wat aan de kade vast te leggen totdat die golf water weer voorbij is. Er zijn namelijk nog al wat bruggen die je moet nemen in Lyon, waarvan de eersten toch behoorlijk dwars liggen. Daarbij is Lyon een hele mooie stad dus vermaken doe je je wel. Nu zal de rechtgeaarde schipper zich niet laten kisten door wat water, maar ik moet er ook niet aan denken dat je een verkeerde manoeuvre maakt waardoor schip en lading schade oplopen. Dat zouden we er niet voor over hebben.

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley