a way of life

 

Archief

Op naar de Top

vrijdag 04 november 2005

Gisteren hadden we een ietwat bewolkte dag met opklaringen maar nog zeer prettige temperaturen. Vandaag is dat even iets anders het regent de hele morgen al van zacht miezerend tot wat duidelijker aanwezige regen. Men zegt dat dit alleen vandaag het geval zal zijn en dat het weliswaar vanaf morgen een stuk kouder zal zijn maar wel heel mooi zonnig weer. We zijn benieuwd of ze hier in Frankrijk het weer beter kunnen voorspellen dan bij ons in Nederland. Ik heb vanochtend even gebeld met St Jean de Losne voor wat waterstanden gegevens.Ik had een telefoonnummer die je kunt bellen, je hoort dan op een bandje de waterstanden ingesproken door een mitrailleur en deze is niet te stoppen zoals je de mensen wel enigszins kunt manen tot het wat langzamer spreken van de overigens prachtige franse taal. Aangezien we die waterstanden van de Saone en de Rhone toch wel belangrijk vinden, dacht ik wie weet heeft de beurs die gegevens wel. Dit bleek dus zo te zijn en ze gaat ze nu op de email zetten zodat we die vanavond eens rustig kunnen gaan bekijken. De regen die nu valt is nog niet echt van invloed op de rivieren maar als het 3 dagen achtereen heftig blijft regenen dan zou er wel eens wat meer stroom kunnen ontstaan op de rivieren. Voorlopig kan de natuur nog wel wat opnemen want de grond is kurkdroog en dat miezerige regentje maakt dat de grond niet meteen dichtslaat.. De pont mobile hier is een bijzonder geval een heuze draai brug op de weg terug maken we er een foto van en zoals jullie al weten alles past precies hier aan weerszijden ongeveer 2,5 cm over. Het is nu middag en het regent nog steeds, niks aan maar binnen staat de warmte wisselaar aan. Dus binnen is het lekker en gezellig warm.

Om het half uur naar buiten om vast te maken en de sluisdeuren dicht te draaien. Het heeft wel wat hoor het is hier heel bijzonder. Vandaag doen we de tunnel nog net. Ze zeggen dat het aan de andere kant mooi weer moet zijn en we hopen op een mooie boom om aan vast te maken. Het schip achter ons is met een inhaal race bezig en wil ook nog door de tunnel zien te komen want dat scheelt morgen weer drie uur. Op dit moment 15:15 uur ligt het 3 a 4 sluizen achter ons in tijd uitgedrukt ongeveer 1,5 a 2 uur. Het zal nog de vraag zijn of hij dat gaat redden. Wij liggen nu net om 21.50 vast niet aan een boom maar bij de sluis aan een bakkie wat er ligt. Zo goed en zo kwaad als het kan. Het is hier allemaal met de franse slag. Vanaf morgen is het voortdurend de berg af en zullen de sluizen soms op maar 2 a 300 meter afstand van elkaar liggen afgewisseld met sommige op een afstand van 1,5 a 2 km. Zoals het nu lijkt zullen we er morgen als het een beetje lekker loopt misschien wel 22 kunnen doen. Maar ook dat is afwachten want je weet nooit wat er gebeuren kan. Vandaag bijvoorbeeld maakten we een fransman mee die hier zeer regelmatig langs komt en die was helemaal in de stress omdat we elkaar op een plek tegen kwamen waar het volgens hem erg droog was boven de 1 na laatste sluis voor de tunnel. De sluismeester had een en ander niet helemaal goed doorgecommuniceerd, want er was enige verwarring over een jacht wat er aan zou komen. Die kwam uiteindelijk niet maar er bleek eerst een vrachtschip in zijn plaats te komen en het jacht zat er achter. Dus ja als dat duidelijk was geweest dan hadden we gewacht in Langres maar nu was ons gezegd dat we direct door konden naar de sluis en erna makkelijk gepasseerd kon worden met het jacht.  Nu kon dit uiteindelijk ook best met een vrachtschip als je allebei maar rustig blijft en niet als een gek gaat lopen draaien met de schroef. Maar de fransman was ervan overtuigd dat hij er anders niet langs kon komen dus deed dit min of meer met grof geweld. En daar waren we niet zo blij mee om dat het met zijn kop in onze zij liep te vorken, en wij al erg op een oor lagen nu is dit niet zo erg maar doe het dan met beleid. Voor ons was het helemaal gebeurt wij lagen erg scheef en volledig aan de grond. Voor hem was het gewoon door douwen en met iets meer beleid had het misschien wel een half uur geduurd maar we waren wel aan elkaar voorbij gekomen. En trouwens de beheerder zij dat je hier met 2.20 diepgang ook kunt varen?????? Wij liggen 1.83 en dat andere schip lag 1.80 m en het paseren is al een kriem. En dit alles onder het toeziend oog van de baas van het kanaal. Meer water was hier geen opsie meer omdar het al over de sluisdeuren heen liep. Hij had er al meer water ig gedaan door de verlaten open te zetten. Nadat ik de man eerst rustig tot kalmte had gesommeerd zonder enig resultaat moest ik mijn stem enigszins over het brullen van de motor zien te verheffen om zijn franse oren te bereiken. Wel dat lukte dan eindelijk nadat wij inmiddels zo ´n beetje geen water meer onder het schip hadden. Hij schuifelde uiteindelijk met een gefrustreerd hoofd verder en snapte niet dat dit allemaal geen zin had en het allemaal veel soepeler kan verlopen als je het rustig doet. De sluismeester vertelde later dat de man in de sluis ook als zo wild en opgewonden was. Soms zitten er opgewonden standjes tussen (Don Clau)  De tunnel is ook niet een van de snelsten en erg breed is die ook niet en met een lengte van 4,8 km best wel lang of de kop van het schip wil naar de muur of de kont maar gestrekt langs de glij strip vergeet het maar te langzaam dan zwabber je heel erg en te snel wil hij ook niet wat wij willen. Vlak bij de sluis zie ik palen in het gras staan om een touw aan vast te maken voor de nacht. Wel maar hoe kom je er? Zelfs een zwierboom van 7 m zou te kort zijn. Je komt er gewoon niet. En de auto kraan staat aan de verkeerde kant anders hadden we 12 meter hed wel gegaan maar nu was het onmogelijk. Als je leeg bent dan zou het mischien wel lukken. Hebben vandaag geen foto´s gemaakt vanwege het slechte weer. Dus doen we er wat van gister bij. Het waterpijl in het kanaal varieert van goed tot slecht en zeer slecht. De twee meertjes waar ze het reserve water uit halen zijn al enige tijd leeg.  Slaap lekker en tot morgen.Hopelijk met weer nieuwe ervaringen.

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley