a way of life

 

Archief

Even naar Groningen.

zaterdag 22 oktober 2005

Het is hier al weer de 22ste oct. dat ik achter de computer kruip om weer eens wat ons te laten horen, want de laatste 2 weken waren druk druk druk. Allereerst wilden we op de morgen van 06 october 2005 lekker bijtijds vertrekken zodat we mooi op tijd donderdags in Groningen zouden kunnen zijn. Dit liep echter even iets anders, want het zat potdicht van de mist (de dag dat schiphol ook weer eens last had van potdikke mist en er geen toestel in of uit Schiphol kon.) Nou dat IJsselmeer is dan net zo´n grijze massa bij elkaar. Eer de mist enigszins begon op te trekken was het al 15.00 dus dat schoot niet echt op. Maar toen we dan ook eenmaal buiten waren kwam zo waar de zon er bij. Piet had de nodige coördinaten in de GPS ingevoerd en zo konden we die dag zelfs nog tot de Lemmer komen alwaar we voldaan om 21.45 aanlegden nadat we de sluis waren gepasseerd. De volgende morgen vrijdag de 7de oct. vertrokken we vanuit Lemmer naar Groningen. Het zicht was nog steeds niet optimaal maar gelukkig voldoende om vooruit te komen en zo arriveerden we ´s middags om 15.45 in Groningen aan de kade tussen de ringweg en de korrewegbrug. Een heel mooi plekje van waaruit we weer van alles konden regelen. De nodige boodschappen inslaan, een kast ophalen bij de Ikea voor de badkamer, zodat dat er ook eens netjes uit komt te zien eens even snel winkelen want daar kom je ook niet vaak aan toe dus dat was weer ouderwets rennen en vliegen.. Veel bezoek van kennissen, vrienden en familie zodat het een grote zoete inval was tussen al het geregel door en dat was dan ook weer eens heel gezellig. Tjonge wat vliegt die tijd dan om, soms gewoon schrikbarend. Zondag ´s morgens even gezellig bij Jochem en Toos op bezoek geweest in DFZ. Ze hadden heel lief weer van alles aan info voor ons verzameld voor onze reis naar DLD en naar het zuiden. Het varen zit ze in het bloed en ze leven dan ook enorm mee.Het is altijd heerlijk om naar al de avonturen van ze te luisteren die ze hebben beleefd in hun varenstijd. En daarbij steken we er ook veel van op over waar je op moet letten en wat je niet moet vergeten zodat we de reis zo veilig mogelijk kunnen uitvoeren. We hebben 2 mooie praktische zwemvesten van ze gekregen zodat we volledig volgens de duitse eisen DLD in konden en een aantal praktische en handzame boekjes. Maandagochtend om 10.00 vertrokken uit Groningen nadat Hans met auto en al aan boord was gearriveerd. Op naar Delfzijl alwaar langs het Eemskanaal Ton en Thea fietsten en uitbundig stonden te zwaaien naar ons, vervolgens een heel nieuw traject voor ons. Delfzijl buiten de Eems op en via Emden Papenburg naar Herbrum alwaar geschut moest worden. In Papenburg kom je langs die enorme werf waar die grote cruise schepen worden gebouwd en dat is ook een heel speciaal gezicht. Deze rivier staat onder invloed van Eb en Vloed en dat ziet er heel apart uit. Je hebt het idee dat je door dik blubberwater vaart althans zo ziet het er uit. Een uur voor laag water moesten we buiten de sluis van DFZ staan zodat we met gebruik van opkomend water naar Herbrum konden spoelen.

Het was een hele mooie zonnige dag en dat trof toch maar weer. Bij de sluis van Herbrum kan bij laag water niet worden geschut want dan valt het hier zo goed als droog. Het is altijd bijzonder gezellig met Hans aan boord en we krijgen veel praktische adviezen van hem. Hij voer vroeger ook wel eens op het zuiden en kon ons daarover dan ook weer genoeg vertellen. Piet kan het goed met hem vinden en ze kletsen dan ook honderd uit als ze bij elkaar zijn. Hans had er ook veel plezier aan om weer eens mee te varen met ons. Woensdag de 12de werd er geladen en om 11.00 waren we al weer vol dus op naar Herbrum. Hier zijn we ´s avonds blijven liggen het was weer een mooie dag geweest. De volgende ochtend donderdags de 13de moesten we echter wel bijtijds 05.55 weg om een goed tij te hebben. (eigenlijk iets te vroeg maar het kon niet anders, andere schepen hadden al de beter tijden afgesproken.) Eerst naar buiten schutten en vervolgens rustig naar buiten drijven in het donker en ook dat is altijd weer een spannende ervaring, hellemaal als je merkt dat er erg weinig water staat maar de vloed was onderweg dus het kan alleen maar beter worden. En we beseften toen nog niet hoeveel geluk we eigenlijk hadden om er op tijd weg te zijn. Een paar dagen later is er een schip vastgelopen en gebroken. En de andere route was al gestemt door een dambruek. We hadden afgesproken dat we achter de Harja aan zouden varen, een kempenaar die daar geregeld komt. 2 bijzonder hartelijke jongens die samen met hun moeder varen en ook regelmatig in de omgeving van lieshout lossen en of laden. Mocht het mistig worden dan wilden een van de jongens wel even overstappen uit veiligheids overweging en dat was toch wel heel erg attent. Gelukkig was het weer ons goed gezind en zo kwamen we rond de klok van drieën in Groningen aan alwaar het bij de Oostersluis flink druk was dus dat werd wachten voordat we weer aan de kade konden vastmaken. Want we wilden toch nog een dagje in Groningen zijn om nog het een en ander te kunnen doen. Uiteindelijk zaterdag ochtend de 15de vertrokken, het was mooi helder maar nog wel donker. Een uur later echter vielen we volledig in de dichte mist. We hoorden een gebrekkig Duits sprekende schipper zich melden waar hij zich bevond en deze meldde voor de zekerheid dat hij zonder radar voer. Dat geeft niet bepaald een veilig gevoel, wij hebben hem op de radar lekker naar de kant gemanoeuvreerd en zijn maar eens een bakkie gaan doen met een oud collega die vlakbij woonde en die even langs kwam. Dat was gezellig even bij praten, jammer dat hij het zo slecht naar de zin heeft op zijn werk. Dat maakt echt dat een mens zich slecht in zijn vel voelt zitten. Piet is echt op tijd weg bij die organisatie..Om 11.45 trok de mist weg en konden we doorvaren tot aan spannenburg waar we ´s avonds hebben vastgemaakt op de palen. Mooi overnachtingsplekje vlak voor de lemmer.  De volgende dag zondag de 16de hadden we weer een zonovergoten dag om het IJsselmeer over te steken de wind stond pal oost en dit is een goede wind om over te steken vanuit de lemmer gezien. Diezelfde avond lagen we vast in Vreeswijk dus dat was weer een lekkere afstand die we hadden afgelegd. Ons volgende doel was om in Terneuzen aan te komen alwaar we het een en ander met de boekhouder moesten bespreken. Navimar moest een programma installeren in combinatie met de GPS (nieuw kaartmateriaal met boeien voor de 1800 gebieden) Ziet er goed uit. En er moesten nieuwe electriciteitskabels worden getrokken van voor naar achter om 2 koplampen te kunnen installeren waarvan we denken dat we daar veel profijt van zullen hebben op de kanalen als het vroeg donker word.. Adriaan van Os had daarvoor even een schemaatje getekend voor Piet zodat die wist hoe hij dit kon aansluiten de lampen werden op de accu´s aangeloten en elke lamp neemt een slordige 4 ampere dus er moet een 2,5 kwadraats kabel worden gelegt. Met een hooftzekering er tussen en een reletje er achter zodat het geheel in de stuurhut kan worden bedient. Wel het heeft enige tijd in beslag genomen maar het is voorelkaar. Nu heb ik ook op de boegschroef accu´s een permanente oplader net als op die van de aggregaat. Maar we hebben als het donker wordt veel licht voor de kop. Dit soort klussen kosten altijd veel tijd, dus toch nog weer 2 dagen nodig gehad om alles te regelen. Echter de BTW is nu ook weer de deur uit en we hebben de post weer kunnen afhandelen, voordat we het land uit zijn en dat geeft weer een opgeruimd gevoel. Alvorens we uit Terneuzen vertrokken ´s avonds nog even met Johnny en Heleen gebuurt. Zij lagen bij de werf een nieuwe motor te plaatsen die andere was er notabene na de revisie uitgelopen, denk je dat je alles hebt gehad, krijg je zoiets en dat is doffe ellende. Maar nu moet het dan echt goed zijn en kunnen ze er heel wat jaren mee verder. We hebben voor deze reis ook een extra Vat met Gasolie aan dek staan, puur en alleen voor de boegschroef en de aggregaten voorop. Het is ook maar 200 liter maar het scheelt toch altijd wat en hoef je het niet van achteren te versjouwen met jerrycannetjes Onze tank voorop is maar 350 liter groot en de boegschroef lust best wel wat en die zullen we toch wel nodig zijn. 21ste Vanuit Terneuzen gaat de reis naar de Cement kade tussen Kortrijk en Menen. Het werd roetdonker dus we kappen er dan ook rond 19.00 mee. Vandaag zaterdag de 22ste loopt het ook weer lekker, we schutten bijna overal alleen en verwachten voor het Canal du Nord uit te komenHet laatste stuk vanaf Douai doen we doen we in het donker, het is erg rustig dus we kunnen onze ver schijners uitproberen. En dat blijkt een geweldige verbetering te zijn om in het donker nog een stukje te kunnen doorvaren. Het laat de wallen duidelijk zien en zo hebben we toch weer een stukje veiligheid ingebouwd. Bij Paluel komen we als eerst schutting achter de VARIA te liggen. Er liggen tussen arleux en paluel overigens enorm veel geladen schepen met de kop richting  het CdN maar deze houden klaarblijkelijk allemaal zondag. Zijn benieuwd wat voor zondag wij krijgen. Als die net zo is als bij het vast maken aan het eind van deze dag dan spoelen we lekker door het CdN. Het was een grote hoosbui 3kwartier lang zo een als in de tropen was er niets bij.

Wel dat was het dan voor vandaag Welterusten voor iedereen en morgen gezond weer op

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley