a way of life

 

Archief

Bonjour tout le monde

maandag 05 september 2005

We waren weer even uit de ether. Het laatste wat we schreven was dat we niet van het CdN af zouden komen op zondag en dat klopte dus ook dat werd maandags pas. We zijn toen even weer in Douai gestopt. Bij de bank onze pas opgehaald en bij de beurs langs om het een en ander te regelen, een paar boodschapjes gedaan en maandagavond even een buiskleed getrokken, zodat we weer waterbestendig Zeeland over zouden kunnen. Dus dinsdags bijtijds de motor aan en een lekkere dag gemaakt tot voorbij Kortrijk nee zelfs door de sluis van Harelbeke. Toen moesten we ook wel stoppen om niet over onze vaartijd heen te komen. De volgende dag zijn we met goed tij Terneuzen uitgevaren en zijn we ´s avonds nog aan de Krammer gekomen en dat was een enorme dag, waarbij we de vaartijden helaas hebben moeten overschrijden. Je hebt dan weliswaar een heel tevreden gevoel maar je hebt het dan ook wel gehad. De volgende ochtend zijn we zeer bijtijds vertrokken uit de Krammer het was eigenlijk nog niet helemaal licht. Piet is nog even teruggedoken en ik ben op de Volkerak aangekoerst. Hier kwam hij er weer bij zo fris als een hoentje en is gelijk maar aan het werk gegaan effe al het zout eraf spoelen want dat heeft een heftige invloed op ijzer. De Bergse maas en de Amer liepen lekker en ook de Zuid Willemsvaart liep voorspoedig met tot gevolg dat we om 18.10 in Veghel aan kwamen. We hadden ons al telefonisch voorgemeld en vrijdags zou er gelost gaan worden dus dat hadden we weer mooi voor elkaar. Een collega schipper kwam ons in Douai voorbij die had de dag na ons geladen in Berry au Bac en dat had bij hem op het CdN even iets voorspoediger gelopen dan voor ons want ´s maandagsavonds passeerden ze ons al in Douai. Meestal hebben zij in Terneuzen nog wel wat te doen en zo zaten ze uiteindelijk in Veghel maar vier uur voor ons aan. Wij denken vaak dat we doordat we nog wel eens iets tussen door moeten regelen en omdat we nog niet zo veel snelheid. hebben als de doorgewinterde schipper dat we daardoor meer tijd kwijtraken dan andere schippers maar uiteindelijk valt dat gelukkig tot nog toe heel erg mee. Tja en als je dan weer leeg bent dan is het altijd weer de vraag: “ wat gaan we doen”. Nou eerst maar eens weekend houden dachten we zo en dat was een gezellig bezet weekend. Zaterdags vierde ons allerliefste nichtje haar eerste verjaardag. Toen we naar Frankrijk gingen wisten we nog niet of we er wel op tijd bij zouden kunnen zijn maar dat ging dus allemaal lukken. Het is zo ´n wonderkind, ik weet het, dat klinkt natuurlijk overdreven en dat zegt waarschijnlijk iedereen, die een lievelingsnichtje heeft maar het is er dan ook een die met heel veel liefde en zorg is gemaakt en met heel veel liefde wordt omringd en dat straalt zo´n kleine dan ook duidelijk uit. Wij zijn in ieder geval erg onder de indruk van deze kleine schat. We hebben dan ook genoten van het samenzijn met de hele familie. En de dag erop kregen we vrienden op bezoek rond koffie tijd of ietsje later want ze namen een wat toeristischer route en ze namen Cindy de herder mee en dat is altijd feest voor iedereen. Heerlijk bijgeklets lekker ongedwongen en ´s avonds lekker mosselen gegeten met elkaar en dan is een dag ook zomaar weer om. Maandags even rond gebeld voor de laatste keer want daar waren we vrijdag al mee begonnen. Er zou een reis zijn van Charleville naar Duisburg een transformator moest er vervoerd worden. Dat liep nog niet zo vlot, want we wilden graag een tekening ervan hebben, want het betrof een nogal zwaar object op een klein oppervlak. Dat wilden we toch even nader berekenen om een goede ondersteuning te kunnen realiseren.Maar die tekening kwam niet boven water. Dus dan maar niet. Een andere reis zou gaan van Rotterdam naar St-Quentin kwartszand 200 ton maar daarvan wisten ze niet of het wel of niet deze of zelfs pas de volgende week laden zou worden. Allemaal wat twijfelachtig. Rop zou er wel zijn voor slechts 14 Euro en daar hadden we even geen zin in. Dus die reizen mogen de Fransen doen want die doen het graag volgens de bevrachter. We hoorden gisteren dat ze het zelfs voor 10 euro doen. Kennelijk is de nood hoog of ze durven niet meer te vragen en zijn zo dief van eigen portemonaie. We hadden het wel gezien in NL. Het komt ook allemaal een beetje omdat er nog een week bouwvak is en in AMS de Sail niet te vergeten en dan zijn er zo wie zo minder scheepsbewegingen. Een beetje komkommer tijd dus. En dat terwijl er in Frankrijk reizen blijven staan. Dus niet getwijfeld en op naar Frankrijk. Ja inderdaad zonder vracht leeg op. Of dit uit kan. Tja dat is een goede vraag. Nou volgens onze berekeningen wel, maar wij rekenen dan ook anders. Wij draaien nooit vol aan want dat kost giga veel onnodige brandstof in tegenstelling tot veel anderen die wij om ons heen zien scheuren. Wij hebben enigszins een leerschool te doorlopen namelijk leeg varen hebben we nog niet vaak gedaan. We hadden steeds de luxe positie om te kunnen laden op de plek waar we hadden gelost. Toch komt de tijd eraan dat je niet zoveel geluk hebt en ook de tijd van meer wind regen hoog water en noem maar op. We dachten het is nu nog rustig voor wat betreft al die factoren dus moeten we het nu maar doen. We hadden een geweldige mooie rustige tocht door Zeeland eentje waar je echt niet zeeziek bij wordt, want soms kan het er ook nog wel eens spoken. Dus op naar Douai want daar is de eerste beurs. En hier hebben we dan ook aangenomen voor Chalons s Marne naar Lieshout. We hadden de keus uit meerdere mogelijkheden We zagen Masnieres – Oosterhout. Dat was op het Canal de St Quentin te laden, maar dat zou een erg kort reisje zijn en in NL is het erg rustig dus dan ben je zo weer leeg en lig je weer te wachten voor hoe lang? Er was ook het nodige op het Canal des Ardennes. Vanaf Ambly Fleurie naar Den Bosch, maar daar zou een erg lage brug zijn van 3.35, dit leek ons wat al te gortig We zijn nu eenmaal aardig hoog en moeten nog al wat aanpassingen doen om het juiste niveau te bereiken. Dus eerst maar even niet. Toen zagen we, maar dat was wel een heel eind verder een mooie reis van Souppes sur Loing naar Eindhoven. Dit ligt nog een heel eind voorbij maar ook door Parijs en dat is natuurlijk toch wel weer heel bijzonder en nog een stukje voorbij St Mammes. In ieder geval lekker breed vaarwater, diep en hoog (ivm de bruggen) behalve de laatste paar dus ook daar zou weer wat ballast getrokken moeten worden. We waren er uit dat we dit wel een mooie vonden  Goed voor de ervaring, en voor de portemonaie en ook nog eens een dosis vakantie gevoel erbij vanwege de mooie route en dat zou ook nog eens leuk zijn voor de familie die een weekje meereizen. Echter, toen we vertelden dat dit onze interesse had bleek er een schipper in St Mammes te zijn op de beurs die ook geïnteresseerd was en die voor ons leeg was gekomen dus de eerste keus had. Tja, zo kan dat lopen. Dus nu hebben we dan gekozen voor Chalons s Marne ook een prachtige reis met alle elementen erin die we willen. Het is woensdag melden en donderdag laden en as maandag komt de familie aan boord en kan die meegenieten van hoe het is om leeg (op de ballast na) naar je laad bestemming te varen. Altijd weer spannend. Donderdag na de beurs en nadat we nog wat meer ballast hadden gezet ook in de roeiboot om nog wat rechter te komen liggen vertrokken. Donderdag avond lagen we aan Palluel met 3 volle schuttingen voor. Hier toch nog maar wat meer ballast gezet zodat we wat zekerder zijn van de bruggen. Dat betekende dat we ook de voorpiek hebben leeggehaald wat onze verfopslagplaats is en daar stond nogal wat. Dit hebben we maar in het ruim gezet als tegengewicht tegen het scheef vallen vanwege de autokraan die aan de rechter kant gewicht in de schaal legtEn zo konden we de piek ook mooi vol laten lopen zodat de kop wat beter mee zakt. Je moet er heel wat voor doen eer je op je laadbestemming bent, maar dat hoort er allemaal bij. Het ziet er raar uit de kont achterover hangend de kop omhoog en daar moet je dan ook nog eens over heen kijken. Wij zijn, zoals een buurman dat zo mooi zei, Giraffenekken aan het kweken. Tja en dan de sluizen als je leeg bent zonder dat je fatsoenlijk zicht hebt. Piet zegt altijd Ik ben volledig blind en vertrouw volledig op jou jij bent mijn ogen. Ik loods hem dan, buiten staand, langs de zij kijkend, in het verlengde van de sluismuur, naar binnen en dat gaat, en dat moeten we natuurlijk direct afkloppen, tot op heden erg goed. Er zijn momenten dat je denkt: “ik weet het niet, we liggen er zo giga scheef voor, dit kan niet goed gaan maar we blijken een goed team te zijn. En voelen het dan ook iedere keer weer als een overwinning zo van:” Dat hebben we toch maar weer mooi gedaan, voorzichtig, vakkundig en altijd met beleid. Gisteravond vrijdag de 19de lagen we voor de sluis van Langevoisin bij de silo van Nesle. Het was niet geweldig vlot gelopen maar ja soms is het gewoon druk. We lagen er mooi op tijd 20.00 en kregen daar bezoek van Henk en Rika met hun jongste Renske op weg naar het zuiden om even lekker te genieten van een weekje rust met de hele familie. Heel belangrijk om er daarna weer lekker tegen aan te kunnen. Het was heel erg gezellig en zo maar weer laat. Wat is dat toch heerlijk om van tijd tot tijd mensen om je heen te hebben waar je het zo ongelooflijk fijn mee hebt.Het maakt niet uit waar het gesprek over gaat maar het voelt altijd goed. Vanochtend konden we pas om 20.00 door de sluis want ja het had zich weer eens opgehoopt dus uitslapen was kwam dit keer goed uit. Na de tunnel kwamen we Piet en Mieke tegen die hadden in Vitry le francois geladen voor het zuiden des lands Ik ben het even kwijt was het nou Veghel of Lieshout, nou ja maakt ook niet uit, even kort en gezellig gebabbeld, want als je alles plat hebt liggen (antennes) dan is het bereik natuurlijk ook gauw bekeken helemaal als de ander de tunnel in gaat. Dus die spreken we de volgende ronde wel weer en hopelijk hebben we dan even wat meer tijd om bij te kletsen.We hebben gekozen voor een nieuwe route. Normaal gaan we altijd via het Canal de Abbecourt dit keer via een stukje L´oise en verder de L´aisne op. We hadden weer een mooie stunt. Als je van Janville komt en de l´oise op gaat kom je op een  Y kruising je kunt naar links en naar rechts. Er stond een bord op de wal waar naar ons inziens een pijl op had moeten staan maar die is door wie dan ook eraf gehaald. Dus in ons PC navigo programma  (routeplanner voor het water) kijkend werd duidelijk aangegeven dat we bakboord uit moesten. Hier lagen zowel aan bak als aan stuurboord ledige schepen. De rechtse ingang was erg smal en daar lag een baggerboot. Dus nemen we de bakboordse kant Ja mis dus gelijk in de midden voelen we dat het schip iets raakt (niet hard maar zacht) een bult zand en ja hoor gelijk min of meer stuurloos. Maar even de sluis aangeroepen welke kant we moesten kiezen. Nou stuurboord dus. Dus wij in de achteruit om los te komen en vervolgens stuurboord uit gegaan Tja dat voer toch even iets makkelijkerWe weten nu dus dat ze het bij de PC Navigo ook wel eens mis kunnen hebben. Denken dat we toch ook nog maar eens een kaart van dit gebied zullen gaan aanschaffen voor de zekerheid, dan kun je tenminste even dubbel checken Toch wel prettig. Zo maak je nog eens wat mee en ach als je allebei maar rustig blijft dan is er niets aan de hand. En gelukkig hebben we dat geluk aan onze kant.. De l´Oise ook al hebben we maar een klein stukje gedaan is een mooie rivier en de l´Aisne ook met prachtige optrekjes langs de oevers. Je vaart er kronkelend door het landschap. Het geeft ons allebei een wat onwerkelijk gevoel dat we al dit moois met ons eigen schip mogen bevaren. We genieten er enorm van. We liggen nu in Berneuil aan een kade omdat er aan de sluis geen goede mogelijkheid was om vast te maken. En in Cuise la Motte wilden we liever niet liggen aan de kade van een wat smerig uitziende fabriek Volgens mij een soort kunstmest fabriek althans zo leek het. Hier in Berneuil nog wat meer ballast gezet want we vinden dat de bruggen soms vervaarlijk laag over ons hoofd scheren Tja en voorkomen is beter dan genezen. We duiken er lekker bijtijds in en hopen morgen weer een mooie dag te draaien. Welterusten voor straks en tot de volgende ronde     

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley