a way of life

 

Archief

Kijken of we de motor kunnen repareren.

woensdag 16 augustus 2006

Een goedenavond Frankrijk Nederland en Canada. Het waren weer een paar drukke dagen tijdens deze verplichte stop in St Jean de Losne. Vrijdags even bij het werfje wezen praten om te zien of ze een mannetje hadden die even kon kijken naar ons probleem. Dit lukte allemaal niet, het was wat ingewikkelder dan in eerste instantie leek. Gebeld met IJmuiden onderdelen DAF maar volgens mij had ik dat allemaal al verteld. Zaterdag een luie dag nadat Henk Rika en Renske vertrokken zijn, getracht even bij te tanken dus een lange siesta gehouden en zelfs vroeg naar bed. Gebeld met Hans en Ina kreeg een antwoordapparaat dus maar even ingesproken dat we in de buurt zijn. Ze belden al snel terug en gelijk gezellig afgesproken voor zondag. Zondag was dan ook een heerlijke dag ondanks dat het weer niet echt mee zat. Het was weliswaar stralend maar niet van de zon. Maar dat deed niets af aan de gezelligheid en de warmte waarmee de atmosfeer altijd is gevuld als je bij ze thuis komt. Ina zoals altijd druk bezig om allerhande lekkers te creëren als hapjes vooraf. Werkelijk geweldig met bloemen gedrapeerde tomaatjes die weer versierd werden met mozzarella en basilicum waar Remi en ik de laatste hand aan legden.  Ina onderwijl bezig met de tapenade die heerlijk geurde naar knoflook. Saampjes nog even wat aandacht aan de guacamole gegeven en de apero kon beginnen. Gezellig aan de lange tafel met een blanc de cassis en dan honderduit praten over van alles en nog wat. Hans was al druk bezig om de lamsbout dicht te schroeien op de barbecue tijdens de luttele minuten dat het even droog was. Daarna werd hij met zorg gekruid en met liefde ingepakt zodat het beestje nog een tijdje op de barbecue mocht garen. Alleen de geur al toen het aluminium jasje eraf ging doet me nu weer watertanden. Hij was heel mooi rosé en met verrukkelijke boontjes uit eigen tuin en smaakvolle basmati rijst een waar feestmaal.  Remi was dit keer ook gezellig thuis en het is zo leuk om met hem te praten de ene keer in het Frans en dan weer in het Nederlands Het gaat hem allemaal zo makkelijk af. Echt een voordeel van 2talige opvoeding. Echt een gezellig joch. Eigenlijk is zo ´n dag altijd veel te kort en daardoor ook best voor een ieder vermoeiend want hij wordt zo intensief beleefd, je wilt in een korte tijd zoveel mogelijk aan elkaar kwijt. Hebben afgelopen maandag nieuwe schotels geplaatst (twee) en we hebben gelukkig weer tv en internet. In de andere die we hadden was water gekomen en daar kunnen ze dus echt niet tegen. Met 2 schotels kan de een evt tv kijken terwijl de ander op het internet zit. Superhandig dus. Vandaag 09.45 is het poststuk met UPS gearriveerd, dus kon Piet met de reparatie aan de gang. De dynamo staat weer op zijn nieuwe voetstuk en is voor zover weer klaar, dat de dynamo weer draait en de waterpomp ook, het zit dan nog wel wat professorisch in elkaar omdat de bout in het motorblok nog niet verwijderd is en deze laat zich ook niet zomaar makkelijk verwijderen (deze is nl ook afgebroken) maar we kunnen er mee thuis komen, we blijven echter wel voortdurend vinger aan de pols houden door alles zeer regelmatig te controleren want we zitten natuurlijk niet op een warmloper te wachten. De oude bout konden ze bij de werf er ook niet uit krijgen, het zou wel lukken als de waterpomp er af kwam. Dit leek ons in eerste instantie een ietwat te grote operatie. Daar we als we in NL zijn, de pomp, de dynamo en de startmotor er toch af moeten voor een grote beurt. Dan liggen we toch twee weken stil i.v.m. de werfgang die we gepland hadden. Dus dan kan dat allemaal tegelijk aangepakt worden. Om 12.00 lekker weer aan de vaart en dat is een lekker gevoel. Alvast even gebeld met de ontvanger om te laten weten dat we weer onderweg zijn. Hij wil ons maandag gaan lossen om 07.00. Het is nog een 416 km dus zo´n 3,5 a 4 dagen beetje afhankelijk of we wel of geen stroom mee krijgen en of het druk is met pleziervaart want. als je net steeds de sluis verkeerd hebt kost dat toch zeker een half uur. Hier is het ondertussen ook een beetje gaan stromen, na de regen van de afgelopen dagen. De Doubs was dicht voor vracht schepen vanwege 1,40 diepgang. En nu is die weer dicht door te veel water. Stand 3,40 m dus alle port du gardes zijn gesloten. En toch passen ze de diepgang niet aan terwijl deze dus nu ver boven de 1.40 staat. Heel bizar. De Cindy ligt 1.60 maar kan er nu nog steeds niet door, zo wie zo omdat de eerste brug nu te laag voor hem is maar ook omdat ze die 1.40 niet willen aanpassen. Soms gaan dingen hier heel bijzonder. Op de Rhone zal nu ook wel meer water stromen, daar het er vannacht erg hard heeft geregend. Nu is een afzakkertje nooit verkeerd als het maar niet te heftig word. Tja een mens is ook niet gauw tevreden he. Op de Saone hebben we nu een duwtje in de rug van de Doubs en dat loopt lekker weg. Vanavond zullen we bij de sluis van Ormes overnachten dat is even voorbij Chalons sur Saone zo´n 12 kmtjes. Hebben we toch nog een redelijke afstand kunnen doen vandaag. Morgenavond kunnen we dan in Lyon zijn. En dan nog een kleine anderhalve dag en we zijn op onze bestemming. Zo zijn jullie weer even op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley