a way of life

 

Archief

Gejaagd door de Wind!!!

donderdag 03 augustus 2006

Iedereen kent wel de titel van de film en de gelijknamige roman Gejaagd door de Wind. Soms is het in de vaart zo dat je je gejaagd voelt door het opkomende water, de sterke stroom die dat dan weer tot gevolg heeft. Wij voelen ons vandaag met name gejaagd door de droogte want er is al een tijdje geen water gevallen in de Vogezen. Ze schutten daar al een maand lang de jachten in groepen op of af. Ze mogen er niet meer alleen schutten want dat kost te veel water. Tot aanstaande dinsdagmorgen 07.00 garanderen ze nog een doorvaart van 1.80 tot aan Corre. Wij hebben voordat we de Givet passeerden navraag gedaan of het nog reëel was om voor de Vogezen te kiezen. Dit was geen enkel probleem. Anders waren we via de Samber gegaan. Vanochtend echter laat een jongedame (die de sluizen bedient) ons weten dat er een avis a la batellerie is uitgegaan sinds vanochtend 07.00. Daarin wordt iets gemeld over een probleem bij Epinal, het fijne weet ze er echter niet van. Mondelinge berichten verifiëren we altijd even want er wordt wel vaker het een en ander geroepen. Dit bericht echter blijkt te kloppen. De Moezel geeft geen voeding meer aan het Canal des Vosges er loopt nog maar 4kub en dinsdag zal dat nog maar 1kub zijn. Nu wisten ze dat we in aantocht waren maar je wordt niet echt officieel geïnformeerd middels een nieuwsbrief of iets dergelijks. In principe behoren ze dat bij de sluizen op te hangen Echter niets van dat alles maar het bericht en de beslissing waren dan ook nog erg vers. Dus dat zal dan ook ongetwijfeld de reden zijn geweest. Bij de verificatie wordt duidelijk dat we het niet op tijd zullen kunnen redden. Dus moeten we omvaren en via het Marne Rhin kanaal richting Vitry le Francois en alsnog het Canal de Marne a la Saone gaan bevaren. Jammer erg jammer want we hadden wel erg veel zin in deze nieuwe route. De heer Benetaut verzekert ons echter dat als wij niet dinsdag in Corre zullen zijn we een probleem zullen hebben. We geven ons op bij de programmation van het Marne Rhin kanaal zodat ze weten dat we eraan komen aan het eind van de middag. Dit betekent voor ons minstens 3 dagen omvaren en 75 sluizen extra nemen.

Tja het is niet anders het leven van een schipper gaat nu eenmaal niet over extreme droogtes. Een aantal uren later: Bij sluis Euville staat een oudere dame die ons verteld, dat ze opdracht heeft van de directeur om ons er op te wijzen dat we door moeten komen. via de Vogezen. Wij hebben zoiets van “Ja dat zal wel, die directeur achter zijn bureau weet natuurlijk precies wat er speelt in de praktijk, terwijl hij zijn onderdanen geheel andere instructies heeft gegeven. Als hij wil, dat we doorkomen dan moet hij ons op papier maar garanderen dat we er dan ook echt met 1.80 door kunnen komen en dat we niet vast komen te zitten. En als het even kan de vaartijden verruimen want anders halen we dat nooit voor dinsdag. Nog maar eens met de heer Benetaut gebeld want die staat wat dichter bij de praktijk. Hij was zeer verrast door deze mededeling maar ja wat kon hij daar nu van zeggen. Het was immers zijn baas die beweert dat het wel kan. Hij gaf aan dat als ze het garandeerden dat we ons dan maar geen zorgen moesten maken. Je gelooft je eigen ogen niet als er een email binnen komt met de mededeling dat ze er alles aan zullen doen om ons er nog door te laten. voordat het niveau naar beneden gaat. We wisten niet dat je de natuur kon manipuleren maar kennelijk hebben ze er een foeveltje op bedacht. Ze hebben iedereen op de route geïnformeerd dat ze ons zo snel mogelijk doorgang moeten verlenen. Dit kan ook betekenen dat we daar waar het lukt met de personele bezetting op de sluizen langer zullen moeten varen. Tjonge jonge jonge de Vogezen in rep en roer dat is toch ook wat maar het is wel een bijzondere ervaring dat ze zoveel moeite doen. Ik belde nog even met de programmation van het Marne Rhin kanaal om ze te informeren dat we toch niet via hun route gaan komen zodat ze niet voor niets op ons zouden zitten te wachten. Maar hier waren ze al van op de hoogte gebracht door het district Epinal, die had hun al verteld dat ze nog speciaal op ons zouden wachten zodat wij er nog helemaal door zouden kunnen komen, dat is toch ook niet te geloven. Hij vond het overigens wel erg attent dat we nog even belden, maar ja dat is toch niet meer dan normaal dacht ik zo. Al met al een gek spannend dagje. Het kan soms raar lopen het ene moment moet je noodgedwongen een beslissing nemen om hem kort daarna alweer te moeten herroepen. We gaan eerst maar eens lekker een hapje eten en dan maar eens wat nachtrust nemen.  Dit is het eerste bericht. 

FR/2006/03190 NANCY , mercredi 2 août 2006Service de la navigation du Nord-Est. Etiage (gestion de la ressource en  eau)  Canal des Vosges Limitation de l'enfoncement AVIS A LA BATELLERIE No FR/2006/03190 Une limitation d'enfoncement 1.6 m .à partir du mardi 8 août 2006 à 07:00. - Canal des Vosges (ex Canal de l'Est, branche Sud) entre les PK 81.613 (écluse no 17 de la Prairie Gérard) et PK 147.301 (écluse no 46 de Corre) En cas de besoin, le (ou les) service(s) à contacter est (sont) le(s) suivant(s) :ADVE Nancy, 2 rue Victor, 54000, NANCY - Tél : 0383170101 - Fax : 0383351867. Service de la navigation du Nord-Est, 28, boulevard Albert 1er - Case officille no62, 54036, NANCY Cedex - Tél : 0382953001 - Fax : 0383985661.Commentaire :Messieurs les Usagers de la voie d'eau sont informés qu'en raison du faible débit des rivières,ainsi que de la baisse du réservoir de Bouzey, l'enfoncement des bateaux est limité à 1,60 mètres à compter du mardi 8 août 2006 à 7 heures sur le Canal des Vosges, sur la section comprise entre l'écluse no 17 de la Prairie Gérard (commune de Chavelot), et l'écluse no 46 de Corre. Messieurs les Usagers sont priés de se conformer aux indications données par les Agents du Service.  Directeur(trice)  Jean Philippe MORETAUDate limite d'affichage :  Prochain Avis  Service de la navigation du Nord-Est 28, boulevard Albert 1er - Case officille no62  54036  NANCY Cedex  Tél: 0382953001 Fax: 0383985661 http://www.elv-transport.nl/avis/viewavis.php?q=FR/2006/03190  * Reacties en nieuwe berichten stuur je naar: spitsenvaart@vaart.nl * Afmelden op: majordomo@vaart.nl met tekst: unsubscribe spitsenvaart * Info voor Frankrijkvaarders: http://www.vaart.nl/spitsenvaart En dit het tweede bericht erg tegenstrijdig maar we gaan er voor. Bonjour Madame Comme suite à votre entretien téléphonique de ce jour avec Mme Laquenaire, je vous confirme la prise en compte du passage de votre bateau via le canal des Vosges à l'enfoncement de 1m80 en dépit de l'avis à la batellerie annonçant la réduction à 1m60 sur cet itinéraire à compter du mardi 8/08/06. Les agents des deux subdivisions de Nancy et Epinal ont été sensibilisés à l'urgence qu'il y a de vous faire transiter dans les délais les plus courts. Je vous invite donc à vous conformer aux instructions qu'ils pourraient être amenés à vous donner et qui viseraient à accélérer votre progression.  Sincères salutations Michel COURTEAUChef de l'Arrondissement Développement2, rue Victor 54000 NANCYTél. 03 83 17 01 02Fax 03 83 35 18 67Bonsoir tout le monde Gisteravond lagen voor voor de Vallei in Foug.  

 
Powered by CMSimpleRealBlog
smiley smiley